söndag 5 maj 2013

Genus och TV, hur gör vi?

Serieskapare är ofta vita medelålders män. Vilken nyhet va! Är ni lika chockade som jag? Nej, inte riktigt kanske. Vad kan vi då göra?

Inte så jättemycket, vi i Sverige konsumerar inte tv på samma sätt som i USA, eller rättare sagt vi konsumerar inte de Amerikanska tv-serierna på samma sätt om Amerikanarna gör. Vi kan inte stänga av TV för att visa vårt missnöje. Tv-bolagen ändrar inte en serie eller sin syn för att deras serie har blivit mindre nedladdad, det är ju positivt för dem!

Det vi kan göra är att skriva om det, svårt som satan, men i alla fall uppmärksamma det. Och vi kan göra något på t ex Netflix och HBO Nordic. Där tas ändå statistiken lite mer på allvar. Fokusera på de serier som du tycker känns jämställda (jag vet, otroligt svår avvägning) och kanske lite extra på de serier som gjorts av just motsatsen till de kategorierna ovan, alltså kvinnor, yngre förmågor och minoriteter. Läs på lite extra.

Sen vet jag att om en serie är bra går det inte att sluta kolla på den bara för att den inte är jämställd, det är inte så vi funkar. Kanske är det ännu jobbigare att sluta kolla på en serier för att skaparen inte tillhör normen. Den personen är lite mer avlägsen känns det som. Men det är viktiga saker att komma ihåg. Tänk på dina favoritserier och lita hur det går för dem. Du behöver egentligen inte sluta kolla på, bara få upp ögonen lite.

Så här ser det ut för fem av de serier jag kollar på. Jag plockade några serier som jag kom på och googlade sedan fram skaparen.

Modern Family
Christopher Lloyd, 52 år
Steven Levitan, 50 år

New Girl
Elizabeth Meriwether, 30-31 år (ja Wikipedia säger att hon är mellan två åldrar, hehe)

Downton Abbey
Julian Fellowes, 63 år

Elementary
Robert Doherty, ålder inte googlebar (hjälp gärna till) men av bilden att döma inte yngre än trettio inte äldre än femtio (?).

Homeland
Gideon Raff, 39-40 år

Summa: fyra av fem serier görs av män, en eller kanske två tillhör yngre förmågor och endast Gideon tillhör en minoritet (som jag lyckats efterforska, här kan analysen brista) eftersom han är Israelisk medborgare. Jag anser inte att Julian Fellows barontitel ingår i en minoritet. Såhär på rak arm kan jag inte komma några andra serier som jag ser på och som gjorts av unga, kvinnor eller från en minoritet. Shonda Rhimes är ju ett solklart exempel som gjort många produktioner och Lena Dunhamn som är på uppgång, men det är också de enda exemplen som finns att luta sig mot. Behövs det inte fler?

Hur skulle det se ut i din serielista? Kommentera gärna! Och ge väldigt gärna exempel på serier som skapats av personer som inte ingår i normen. Det känns alltid lite extra gött att kunna sprida en sådan serie.

3 kommentarer:

  1. Kommer att tänka på Amy Sherman-Palladino. Förvisso född -66 och amerikan, men kvinna. Skaparen av Gilmore Girls.

    SvaraRadera
  2. Desperate housewives - marc cherry: 50 år.
    The walking dead - frank darabont - 54 år.
    OC - Josh Schwartz - 37 år.
    One tree hill - mark schwahn - 47 år.

    Girls - Lena dunham - 27 år!!!

    SvaraRadera
  3. Shonda Rhimes som är skaparen av Grey's Anatomy, Private Practice och Scandal

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...