fredag 24 maj 2013

Family Tree, ny serie från HBO

Ny serie från HBO. Tyvärr har den inte dykt upp på HBO-nordic, konstigt. Family Tree, som kommit med två avsnitt, kretsar kring den halvunge britten Tom Chadwick (spelad av Chris O´Dowd) som får en kista i arv efter en nyligen död faster. I kistan hittar han ett intressant fotografi och han börjar nysta i sin familjs historia. Den har hittills tagit honom till bland annat ett kapplöpningslopp för människor utklädda till hästar.

Serien har formen av en mockumentary där karaktärerna ibland pratar direkt in i kameran och berättar vad som händer och vad de tänker. Mycket likt Modern Family. Serien bär på ett visst mörker. Toms syster har till exempel en osund relation till sin handdocka. Samtidigt skrattar man gott, ofta. Skådespeleriet är absolut fenomenalt såhär långt och jag sitter bara och njuter.

Serien har fått lite blandad kritik. Flera önskar sig lite mer djup hos huvudkarraktären, Tom. det kan jag hålla med om lite. Jag har till exempel inte fattat att han nyss blivit av med jobbet förrän nu när jag läser vad andra tycker. Flera är också lite skeptiska till mockumentary-genren. De tycker inte att den kommer till sin rätt här, att den blir klychig och onödig. Kanske, men jag uppskattar den ändå, jag tycker det är ett roligt sätt att göra serier på. Det blir ett annat liv i serien på något sätt. Allt känns, och jag vet att det här låter skrattretande, mer äkta.

Men som ni vet så hyllar jag nästan alltid nya serier. Ge den några veckor så kanske det blir annat ljud i skällan, vi får la se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...