onsdag 29 maj 2013

Entourage, första säsongen

Nu har vi sett klart första säsongen av Entourage. Den var bra.

Det är en intressant serie. Jag undrar om den ger oss en inblick i livet som filmstjärna eller om det mest är påhitt. Den sägs vara löst baserad på Mark Wahlbergs (som är en av producenterna bakom serien) liv. Spännande.

IMDB beskriver serien som en sitcom. Jag tycker det är en konstig beskrivning. Visst är det roligt men den spelar ju knappast på samma spelplan som Vänner och Scrubs. Samtidigt har den sitcom-attribut som den något lösryckta handlingen. Serien handlar om allt och inget. Det finns ett genomgående tema som går åt på att Vince ska få ett bra filmkontrakt. Samtidigt har varje avsnitt änna ingen handling alls. De mest drar runt i Los Angeles och har det gött. Och jag gillar det.

Men för att nyansera min hyllning lite så vill jag, som feminist och nykterist, lyfta fram seriens ganska pinsamma gestaltning av kvinnor och den hårt glorifierade drogkulturen. Det förekommer visserligen ett par starka kvinnor, vilket är bra, men det stora flertalet presenteras mest som Vinces ragg, kort och gott. Drogerna flödar. Främst alkohol men gräsrökandet är också frekvent. Det är problematiskt ur ett normkritiskt perspektiv. Samtidigt måste man som serieälskar, dessvärre, ibland bortse från vissa saker. Annars hade vi inte haft några serier att kolla på alls. Det är svårt.

Avslutningsvis vill jag ändå rikta en försiktig hyllning till Entourage, det lyckades ändå få oss att hela tiden vilja se ett  avsnitt till. Nu har vi bara sju säsonger kvar.



2 kommentarer:

  1. Jag har sett fram till säsong 5, men känner att det börjar bli dags för mig att ta tag i serien igen, vill ha sett alla avsnitten när filmen kommer :)

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan nog känna att det blir lite problematisk med kvinnogestaltningen... å andra sidan tror jag tyvärr det är ganska mycket så det ser ut i verkligheten i den världen :-(

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...