tisdag 7 maj 2013

20 avsnitt av Sports Night

Tänk er Newsroom fast med sport. Det är Sports Night. Samma koncept, samma skapare, samma intriger på arbetsplatsen. Jag ser också tydliga drag med Studio 60 on the Sunset Strip där vi också får ha ett lugnare tempo med handlingen och det inte är varje avsnitt som är det viktiga utan hela säsongen. Kanske inte jätteunderligt eftersom det är Aaron Sorkin som har gjort den serien också.

Det kan då tyckas att denna serien är lite överflödig. Men icke. Serien utspelar sig nämligen på slutet av nittiotalet. Helt annan klädstil, annan teknik och andra stora skådespelare.

Men det som jag tycker skiljer sig mest är levererandet. Om Newsroom bjuder på långa monologer som ofta är predikande så bjuder Sports Night på korta tagningar, snabba konversationer och skämt som är lätta att snabba upp. Det är folk som rör på sig konstant vilket gör att de 22 minuterna flyter på riktigt fort. Ändå skyndas inte handlingen på utan varje sak får ta sin tid. Varje större handling som pågår, kärlekshistorier etc återkommer ibland och de flesta har hållit på i tjugo avsnitt utan att bestå av drama konstant. Ett härligt tempo sammanfattningsvis.

En sak jag verkligen gillar är skådespelarna. Både Felicity Huffman och Peter Krause har jag stött på tidigare och de får verkligen glänsa i serien. Deras karaktärer är nog det som gör att jag tittar, deras historia är gripande och bjuder på mycket humor. Det är ett sådant par som alla vet borde vara ihop men när den ena gillar den andra är denne en relation, dålig timing helt enkelt. Det jag kanske gillar mest med serien är att kvinnorna i serien pratar lika mycket som männen om det motsatta könet. Det är inte allt som händer på arbetsplatsen och egentligen inte det viktiga. BRA tycker jag eftersom jag börjar bli lite trött på allt detta prat om relationer i mina serier (Girls slående exempel). Trött helt enkelt, mer jobba mindre män :)

Kvar på säsongen har jag tre avsnitt och sen väntar säsong två med 22 avsnitt. Sen är serien slut, tråkigt men kanske var serien före sin tid? På Wikipedia står det att många av skådespelarna följde med Sorkin till Vita Huset efter att serien lades ner och sen även till Studio 60. Kanske är Sports Night då en perfekt start på mitt efterlängtade Vita Huset projekt?

1 kommentar:

  1. Tack för tipset, nu ser jag inte på lika mycket film som jag gör med serier. Men hittills så funkar IMDB bra :)

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...