torsdag 4 april 2013

USA:s Claes Elfsberg

Trailern för The Newsroom har rullat på SVT i någon vecka. En mycket bra trailer må jag säga som fångar mycket av det som serien handlar om. Jag tycker det är ett nytt grepp som SVT gör med denna trailern. Bara det att de skriver att Will McAvoy är USA:s svar på SVT:s Claes Elfsberg. Det gör att jag både kollar lite extra och vet på något vis lite vad det kommer handla om. Men jag tycker samtidigt att det är ett lite konstigt drag. Jag skulle inte påstå att Claes Elfsberg är något lik Will McAvoy eller vise versa. Johan tyckte det var fantastiskt så jag kanske är rätt ensam här med min åsikt. Men vad gör det? Serien är underbar och jag tycker resten av trailern visar det.



För er som inte har koll på Newsroom har vi skrivit ett inlägg om det här. Men i korta drag är det en nyhetsredaktion som ska försöka slå i underläge och brottas med tanken om vad som är journalistik. Varje avsnitt innehåller en stor nyhetshändelse där redaktionen avväger vad som ska sändas och vad som inte är bra/säkert nog. Vi får även se de personliga problemen som redaktionen dras med, det är många problem.

På onsdag (8e april) har The Newsroom premiär på SVT. Jag som redan sett säsong ett två gånger tror nästan jag ska bänka mig för att se den en tredje gång. Men det kommer ju inte bli av, jag funkar inte att kolla på tv på fasta tider. Tur HBO Nordic finns :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...