tisdag 30 april 2013

I know I know oh oh oh

Det femte avsnittet av Game of Thrones senaste säsong kom igår och idag tog jag paus i mitt vilda valborgsfirande och såg det.

Det är magiskt. På riktigt. Jag har, när jag lyssnat på böckerna, inte riktigt fattat hur mycket fanatsy det egentligen är. jag inser att det låter korkat. Men jag har änna sett det som en historia om ett land någonstans på medeltiden. Visserligen med drakar och grejer men inte sådär jättemycket magi och skit. Inte som Midgård. Men jag har kanske lite fel bild. Folk dör och återuppstår och grejer.

Jag har också fått en lite klarare bild av hur allt hänger ihop nu. Jag har till exempel aldrig riktigt fattat vem den lilla flickan med det skadade ansiktet är. Men nu vet jag. Jag saknar dock hennes narr som i böckerna är den som skuttar runt och sjunger "I Know I know oh oh oh." Men jag antar att han inte tillför något och då är det ju helt rätt att skriva ut honom.

En sak jag tycker är lite synd är att drottning Cersie inte framställs riktigt så slug som hon verkar vara i
böckerna. Det är först senare som det framkommer att hon inte är så smart ändå. Å andra sidan så är skådespeleriet från Lena Headey strålande. Hon tolkar rollen på ett sätt som får än att undra vad som egentligen händer i drottningens huvud. Det är precis så otydligt som det borde, mycket imponerande. Sen att jag inte kan sluta tänka på att hon verkar ta efter Kiera Knightley är en annan sak, de är verkligen skitlika, tänk på det nästa gång du kollar.

Halva säsongen har gått nu och jag är mycket imponerad. Det känns mest jobbigt att det snart är slut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...