tisdag 2 april 2013

Game of Thrones är tillbaka

För någon som bara läser mina inlägg om Game of Thrones så framstår jag nog som en person som saknar andra adjektiv än de som uttrycker stor entusiasm, glädje och lycka. Gött, härligt, fantastiskt och underbart är ofta förekommande i just dessa inlägg. Även om jag naturligtvis önskar att jag var en sådan
person, det vore väl underbart, härligt, fantastiskt och gött, så händer det ju så klart att jag är lite kritisk och ibland till och md tycker att saker är dåligt, till exempel Glee (jävla Glee). Men när jag skriver om Game of Thrones så tänker jag fortsätta låta adjektiven komma i sin vackraste form.

Så vad tyckte jag då om det första avsnittet av den tredje säsongen av Game of Thrones? Jag tyckte naturligtvis att det var fantastiskt. Så det underbart och härligt som bara serier från HBO kan vara. Så gött påkostat och genomarbetat att det nästan svider i kroppen.

Jag har ju , som den trogne läsaren vet, lyssnat på alla böcker som kommit ut och jag vet därför ungefär
vad som kommer hända. Eller jag vet exakt vad som kommer hända eftersom serien följer böckerna väldigt ingående. Jag har därför en del händelser jag ser fram emot med stor förväntan. En av dem var när Daenerys ser sina unsullied. Det var kanske i och för sig inte så mäktigt som jag hade hoppats men precis lika häpnadsväckande obehagligt som i boken. Fascinerande.

En annan sak jag sett inför mig när jag lyssnat på böckerna är den stela stämmning som måste råda kring middagsbordet när kung Joffrey, Margaery och drottning Cersie ska käka. Det var roligt och spännande att se. Enastående skådespeleri om ni frågar mig.

Det ska bli kul att se hur resten av säsongen blir. Jag ser fram emot många häftiga drakscener och en massa spännande intriger. Främst de där Tyrion Lannister är inblandad. Till min bestörtning fick jag se idag att Peter Dinklage som spelar Tyrion slutar inför säsong fyra. Tydligen vill serieskaparna göra honom roligare och byter därför ut skådespelaren. Märkligt men kanske klokt, vi får la se.


2 kommentarer:

  1. Du såg att det var ett aprilskämt att byta ut skådisen för Tyrion va'?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag såg det sen. Lite pinsamt men jag bjuder på det. Funderade på att skriva en rättelse men så tänkte jag att ett bra skämt förtjänar att få leva, eller nått.

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...