torsdag 18 april 2013

Band of Brothers


Här om dagen hade jag lite lite att göra (eller jag har alltid massor att göra men lite lust) så jag slog mig ner med en påsa nachochips, lite cheddar-dipp och Band of Brothers. Det var härligt. Jag såg fem avsnitt i rad den kvällen och ett till frukost dagen därpå.

Band of Brothers är en HBO-serie som utspelar sig under andra världskriget. Man får följa ett kompani fallskärmsjägare. Först genom deras träning i USA och England och sen vidare under stormningen av Normandie 1944 och ända fram till krigsslutet 1945.

Det är såklart alltid med blandade känslor jag slår mig ner för att njuta av krig i underhållningsform. Jag vet att det egentligen inte är något att njuta av men det gör jag ändå. Jag anser mig själv tillräckligt vuxen för att kunna förstå skillnaden på dikt och verklighet. Jag inser att det jag ser har hänt på riktigt och jag ser det med ögon som stundtals fylls med tårar.

Jag spelar Call of Duty också. även det med en känsla av skam blandad med förtjusning. Det är underligt.

Band of Brothers är i vilket fall som helst en makalöst snygg och välspelad serie. Jag har sett hela förut men slås ändå av det kraftfulla i berättandet. De ålderstyngda gubbarna som berättar om sina minnen från kriget och de fruktansvärda scener som utspelade sig är gripande. Jag inbillar mig också att jag lär mig en del. Kanske inte så mycket om den stora bilden av kriget men lite detaljer. Det är intressant och underhållande på en gång.

Jag har ett par avsnitt kvar, det får bli någon dag framöver. Tyvärr kan jag inte se serien på tåget till Göteborg i helgen. Eftersom jag ser serien på hbo-nordic och därför behöver internet. Kanske är det heller ingen serie man vill se på tåg. Sen får jag ta mig an The Pacific igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...