måndag 8 april 2013

Andra avsnittet av Game of Thrones

Idag kom det andra avsnittet av den tredje säsongen av Game of Thrones. Det var inte det mest spännande avsnittet men änåd härligt att se. Jag börjar mer och mer ångra att jag lyssnat på böckerna. Jag vet vad som ska hända. Som tur är märker jag att serieskaparna har börjat lämna boken allt mer. Saker och ting händer heller inte riktigt i samma ordning vilket ju skapar ett vist mått av spänning ändå.

I det här avsnittet gjorda Jojen Reed och han syster Meera. Jojen spelas av Thomas Brodie-Sangster, kanske mest känd för sin roll i Love Actually där han spelar en pojke som är olyckligt kär. Han är perfekt för den här ganska djupa rollen som den sanndrömmande Jojen som på något underligt sätt står i kontakt med magiska krafter. Meera är betydligt mer jordnära och också den som har hand om vapnen. Hon är en riktigt häftig karaktär i böckerna och det ska bli spännande att se hur serien behandlar henne.

Det här tredje avsnittet var väldigt fragmenterat. jag vet att jag har klagat på det förrut. Det är precis som i böcker med flera handlingar, så fort det börjar bli spännande och intressant så byter berättelsen fokus. Jag kan tycka att lite längre stråk av varje hade varit bättre. Men det är möjligt att det blir mer så om något avsnitt när vi som tittar är med på vad som händer överallt och har presenterats för alla olika berättelser.

Jag har bävat inför tortyrscenerna med Theon Greyjoy men de var betydligt mindre läskiga än jag trott. Men det ballar säkert ur snart.

På det hela taget var det ett gött avsnitt, som vanligt. Det är skönt med den svenska texten på HBO-nordic, vissa dialekter kan vara lite svåra att hänga med i. Även om jag irriteras av att översättaren missat en hel del. dessutom är namnen på flera platser lite underligt översatta. Jag antar att det är efter den svenska boköversättningen men det ser konstigt ut när Winterfell blir Vinterhed.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...