tisdag 12 februari 2013

Homeland

Nu har jag och Annie till slut sett klart Homeland, säsong två. Jag vet att vi verkligen är sist på den här pucken men jag tänker skriva lite ändå.

Jag vill här varna de som eventuellt är ännu senare än vi, den här texten kommer innehålla spoilers.

Jag var väldigt tänd på Homeland under första säsongen. Då var det så spännande, var han en terrorist eller inte? Sen fick man liksom se hans självmordsväst och hela grejen och då var den spänningen över. För mig tappade serien lite då. Men nu i andra säsongen så har den där osäkerheten kommit tillbaka. Och sista avsnittet gör verkligen att jag fan inte har en aning längre. Var det han som ställde dit bilen? Eller var det någon annan? Vad händer?

Det är snyggt av serieskaparna att lyckas hålla uppe den här osäkerheten. Det väger upp det annars väl långsamma tempot. Jag tycker inte speciellt mycket om action, det blir ofta lite dumt, men Homeland är ibland väl långsamt. Dialogen kunde snabbats på lite så att det blev mer intressant att titta. Som det är nu så dras handen av sig själv mot twitter i telefonen. Det ändå positiva med det långsamma tempot är att vi som tittar har tid att fundera kring vem som egentligen är terrorist och diskutera det högt samtidigt som vi tittar utan att för den skulle missa särskilt mycket.

Samtidigt som serien är välskriven med en genomarbetad dialog och bra skådespelare (där Morgan Saylor, som spelar Dana Brody, lyser klarast) så tycker jag den innehåller lite för mycket dumma grejer. Varför körde han de misstänkte vad dubbelagent till sjukhuset själv i näst sista avsnittet när hans stygn gick upp? Varför gick han inte bara till en av alla de ambulanser som fanns på plats? Eller är han terrorist? Samma sak med Carries blodiga ansikte i slutet av säsongen. Varför tvättades inte det i en ambulans? Det är också några bollar som tappats (Glee-style). Vad har t.ex. hänt med Brodys kryckburne kompis som misstänkte honom för att vara terrorist, den handlingen, som var mycket intressant, har bara försvunnit. Eller så kommer den tillbaka i nästa säsong. Gött är i vilket fall att relationen mellan makarna Brody nu verkar vara slut, det blev för mycket. Skönt för dem båda.

Nästa säsong kommer i september. Jag blev lite besviken är jag fick höra att serien skulle fortsätta, jag hade uppskattat ett slut. Men de lyckades skapa ett intressant slut på säsong två som får mig att se fram emot nästa. Vad kan tänkas hända då? Den största frågan är la huruvida Brody är terrorist eller inte. Var det han som ställde dit bilen? Spelar han kanske bara å Carries känslor för att hon ska hjälpa honom ut ur landet. Samtidigt ska det bli väldigt spännande att se om Saul, som nu verkar ha blivit chef, lyckas reda ut vem mulvaden på CIA är, om det nu finns någon. Kanske är det Carrie som är terrorist.

Tredje säsongen kan egentligen ta två huvudsakliga riktningar. Antingen kan serien börja handla om jakten på Brody. Det skulle bli intressant att se hur Carrie skulle hantera det. Eller så kan Brody lämnas därhän, eftersom han anses död, och storyn kommer handla om att undvika fler attacker. Enligt skaparna bakom serien är det inte helt klart.

En av seriens producenter, Alex Gansa, säger att “The investigators are going to believe that Brody was actually in his car when it exploded. Plus, Brody does have a head start of a couple of days, and he is privy to Carrie’s best contacts. He has the benefit of that network.”

Det kan tolkas både som att Brody kommer få en roll i fortsättningen och som att han kommer glömmas bort. Gansa har också sagt att de håller på och funderar kring vilken roll Brody ska ha. De två första säsongerna hade de en mycket klarare bild kring vad som skulle hända men nu inför tredje säsongen är allt mer löst.

Sammanfattningsvis kan jag säga att Homeland änna kom igång för mig och jag ser med spänning fram emot tredje säsongen. Hoppas vi inte får se ett Lost-syndrom.

Citat och referenser ovan är hämtade härifrån.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...