torsdag 17 januari 2013

Första avsnittet av Carrie Diaries

Serien är allt jag någonsin velat ha från en prequel och spinn-off från Sex and the City. Egentligen vill jag sluta där och fullkomligt mysa in mig i allt och bara kolla på fyra säsonger rakt av. Här kommer tre saker som jag verkligen gillar med serien:

  • Carrie är en genomarbetad karaktär som inte bli fånig eller dåligt spelad. Det syns tydliga drag från den vuxna Carrie vilket känns proffsigt och roligt. jag var lite rolig för att skådespelaren inte skulle vara så bra, men tji, hon är superbra!
  • 80-talet! Ja jisses så härligt det är. Musiken, kläderna och Manhattan. Tvillingtornen fick vara med vilket kännes konstigt men gjorde samtidigt att jag längtade bort till svunna tider. I första avsnittet lyckades de verkligen med att vissa upp tidsandan på ett bra sätt. Inga mobiltelefoner fanns så långt ögat ser och allt kändes välarbetat här också.
  • Berättarsättet är så likt Sex and the City. Det gör serien trygg och gör att den redan innan känns som en hit. Parallellerna till Sex and the City flyger som droppar i regn och jag fullkomligt älskar det!
En sak som jag kanske int gillar är den tydliga uppdelningen i onda och goda människor. Den finns inte i Sex and the City eftersom serien bara kretsar kring fyra personer och sen inga mer. Här var det så tydligt att man skulle ogilla "the three bitches". Det känns lite gjort redan och lite bortkopplat från verkligheten. En kan ju dock inte få allt här i världen så jag kommer släppa detta och tänka på alla andra saker som är bra :)

Jag har så svårt att koppla ihop att det är CW som gör serien. Det känns så premium kabel. Den letar inte efter enkla skratt eller tar bara tag i de enkla frågorna a lá Gossip Girl, för jo kom igen ingenting i Gossip Girl är jätteoroande för karaktärerna. Både missfall, ond bråd död och otrohet tar efter ett avsnitt med en klackspark och är bortglömt. Det känns inte som om Carrie Diaries är så. Carries mammas död för tre månader sedan tror jag kommer vara precis lika påtagligt i många avsnitt framöver. Härligt säger jag!

Så, vad tyckte ni? Jag hoppas på en långkörare!

Jag får lite Mamma Mia vibbar av denna, mycket bra sådana :) Och jag  Glee-Sam vibbar av Sebastian!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...