fredag 18 januari 2013

1600 Penn

I New York var det reklam överallt för NBC:s nya komedisatsning 1600 Penn. 1600 Pennsylvania Avenue är, som ni nog vet, adressen att skriva till om du vill ha Obamas autograf (jag förutsätter att han svarar på sin egna brev). Det är också på den här välkända adressen som serien utspelar sig. Presidenten själv (Dale Gilchrist, genialt spelad av Bill Pullman) har naturligtiv en viktig roll men det är hans son Skip (spelad av Josh Gad) som är huvudrollen. Den förste dottern Becca (Marta MacIsaac) är också i högsta grad central. Skip är ett vuxet barn som på ett underbart sätt lyckas göra fel fast han vill så väl.

I vanliga fall tycker jag inte jättemycket om när saker överdrivs. Det är till exempel därför jag inte gillar 30 Rock så mycket. Karraktärerna måste på något sätt vara trovärdiga. Den här serien balanserar på gränsen men lyckas hålla sig på rätt sida. Jag skrattar gott åt Skips hejaramsor när pappa presidenten spelar tennis mot Brasiliens president och det är på hysteriskt roligt när presidenten får faderskapsråd av sina militära rådgivare.

OK då, det finns en soffa, I OVALA RUMMET
Skaparna bakom serien har också en del att leva upp till med både Jason Winter från Modern Family, Mike Royes från Alla Älskar Raymond och den före detta talskrivaren i vita huset (det riktiga) John Lovett. Och jag tycker de lyckats.

Kritiker har både hyllat och ratat serien. Den negativa kritik som framkommit är att serien väljer att placera en sitcom-familj i Vita Huset istället för att placera in en vanlig familj men vanliga problem. Jag håller inte med, hur kul hade det varit? Jag uppskattar att NBC valt att göra något som liknar en klassisk sitcom men tagit genren vidare från soffor till en ny scen med fler rum och en mer intressant bakgrund.

Slutligen vill jag framhäva pressekreteraren Marshall Malloy, som spelas på ett fantastiskt sätt av Andre Holland. En rakt igenom enastående karaktär som Holland spelar på ett perfekt sätt. Som pressekreterare tvingas Malloy ta hand om alla de problem som presidenten och hans familj (läs Skip) skapar. Mycket mycket roligt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...