fredag 14 december 2012

Skandal, Glee

Jag har just sett det näst senaste avsnittet av Glee. Det har ju inte kommit någon lovsång från min sida gällande den serien de senaste veckorna. Inte nu heller.

Jag tyckte i och för sig att det här senaste avsnittet var helt ok. Inte höjdarlåtar, men jag gillar ju inte musik (what? crazypersson (stavat med två s som ett skämt med mitt efternamn)) så vem är jag att döma. Jag tycker New York-delen börjar bli lite intressant även om danslektionsbråken börjar bli väl upprepande (upprepande är ju också ett genomgående tema).

Marley
Men

I avsnittet innan det näst senaste så svimmade Marley på grund av att hon inte ätit på görlänge. Hennes icke-ätande baserades på att Kitty lurat henne att hon började bli tjock. Alltså ett fruktansvärt ämne att ta upp i en serie. Inte fruktansvärt dumt, om det görs bra så kan det vara bra att tala om samhällsproblem. Men ett fruktansvärt obehagligt ämne.



Det är därför jag blir superarg när skaparna bara helt fuckar upp ämnet genom att bara skita i det. Jag drog öronen åt mig redan när de började ta upp ätstörningar för ett par avsnitt sedan. Jag tänkte att det här kan aldrig bli bra. Men jag levde ändå på någon slags hopp om att kanske ändå så skulle de lyckas få till en bra poäng.
En lysande stjärna på en i övrigt nattsvart Gleehimmel

Men fan i helvete vad jag misstog mig.

Stora delar av det näst senaste avsnittet ägandes åt att Marley bad om ursäkt för att hon svimmade och alla tillåts vara svinsura på henne. Den enda som stod upp för Marley var Santana (som för övrigt är en lysande karaktär spelade av en lysande skådespelare) men det gavs bara en knapp sekund i avsnittet.

Kontentan av historien med Marleys icke-ätande blev ändå att det var hennes fel att de förlorade sectionals.

Jag trodde inte mina ögon. Jag är beredd att kalla det en skandal. Glee har på många sätt brutit normer och visat på värdet av att vara sig själv trots stora mängder stereotypiseringar. Men det här är bara smaklöst och pinsamt.




2 kommentarer:

  1. I mina ögon så har Glee gått från att vara sevärd till dålig till helt jävla värdelös. Säsongen som rullar i usa nu är något av det värsta jag har sett.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig, Lina.

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...