måndag 3 december 2012

Jonathan Strange & Mr Norrell till BBC

Det är dessutom en väldigt snygg bok
En av mina absoluta favoritböcker ska bli TV-serie. Jonathan Strange & Mr Norell av Susanna Clarke. En rakt igenom fantastisk bok som utseplar sig mestadels i England under Napoleonkrigen. I England finns två herrar som konkurrerar om att vara Englands bästa magiker. Jag är svag för böcker som utspelar sig i den verkliga världen men med fantasyinslag. Eftersom jag dessutom är svag för TV-serier så kan ni tänka er att jag är taggad inför det här.

Clarke har ett spännande berättarskap och hennes användning av fotnoter är häpnadsväckande. Historien är underlig, på ett bra sätt, och lämnar ofta läsaren åt sitt öde, att själv lista ut sambanden. Jag hoppas BBC lyckas förvalta det här förtroendet.

Något premiärdatum är inte satt och heller inte vilka skådespelare som ska vara med. Klart är bara att regisör blir Toby Haynes som bland annat har gjort ett avsnitt av Sherlock och några Doctor Who.

Om du inte läst boken så vill jag å det kraftfullaste rekommendera den. Själv ska jag genast börja läsa om den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...