fredag 16 november 2012

Bones - The Patriot in Purgatory

I veckans avsnitt av Bones fick vi återuppleva 9/11 och planet som kraschade i Pentagon. Det var känslosamt både för vi som tittade och för karaktärerna. Det var hjältedåd, patriotism och ett lyckligt slut, som tur var.
The Interns samlade för att lösa brott! Notera inga kvinnor bland dem.
I avsnittet gavs det mycket utrymme till karaktärerna och vi fick veta rätt mycket personligt vilket är ovanligt för Bones. Istället för att låta karaktärernas personliga handlingar ha en stor roll brukar de istället ligga i periferin om man jämför med offrets handling. Det är offrets handling som är det viktigaste. Så kändes det inte riktigt i detta avsnittet, det blev mer på lika villkor. Karaktärerna tog väldigt illa upp och för mig personligen så kändes det för tidigt att tjäna pengar på 9/11. Egentligen låter  det inte friskt, det var elva år sedan och rätt mycket andra saker har hänt sen dess som blivit till film och serier. Jag tänker på t ex Generation Kill. Denna känsla är dock densamme som jag känner när vi kollar på Homeland ibland, det blir för nära.

Ni vet det man säger att i krissituationen kommer man ihåg precis var man gjorde och vart man var, hela karaktärsstaben upplevde detta, så även vi som tittade. Men det var rätt häftigt att varje person hade sin egna berättelse och att de var så olika. Vi fick reda på en massa saker om deras bakgrund eftersom alla var i olika delar av sina liv. Man märkte t ex hur mycket Brennan förändrats på dessa tio åren och om man skulle kolla på det första avsnittet av serien igen så skulle man nog tänka samma sak. Det får jag nog göra någon dag, perfekt att de ligger på Netflix nu då :)

Så sammanfattningsvis gillade jag att det blev så personligt även om det var lite för nära och jobbigt vissa stunder. I det stora hela var det ändå ett bra avsnitt som bröt de andra Bonesavsnitten.

4 kommentarer:

  1. Usch, jag gillade verkligen avsnittet men tyckte det var riktigt sorgligt (som allt som har med 9/11 att göra är). Tidigt att tjäna pengar på? Nja, jag har sett minst fyra långfilmer som handlar om kraschen varav "flight 93", "united 93" och "world trade center" alla kom 2006, vilket bara var 5 år efter kraschen. Det kan jag tycka är tidigt. Men även om det var 11 år sedan det hände så känns det verkligen inte så, blir alltid lika sorgsen när jag ser/läser något som handlar om attacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, att jag tycker att det är för tidigt är egentligen bara löjligt ju!

      Radera
  2. Vet någon när Bones säsong 8 väntas sändas på någon svensk tv-kanal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har svarat i ett eget inlägg läs här: http://seriesoffan.blogspot.se/2012/11/lasarfraga-bones.html

      Radera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...