onsdag 24 oktober 2012

Vänner eller How I Met Your Mother

Att ge sig på att jämföra Vänner och How I Met Your Mother (härefter kallad HIMYM) är naturligtvis både dumt och barnsligt. Men jag tänker försöka ändå. Inte med ambitionen att utse en vinnare eller komma fram till någon djupare idé om vilken som tillför mest i samhället utan mer bara för skojs skull.



De första säsongerna av HIMYM såg jag och Annie när jag precis hade flyttat till Uppsala. Det var gött att ha något att änna smita till mitt i allt nytt. Jag minns hur jag blev lite upprörd över hur likt Vänner serien var. Ett gäng unga människor som mer eller mindre bor ihop och hela tiden hänger på ett ställe som serverar dryck. Jag tyckte att det var lite av en kopia. I sjunde avsnittet i andra säsongen provar de i HIMYM att hänga på ett kafé och kommer fram till att det är mycket roligare att hänga i en bar. Som inbiten Vänner-vän blev jag nästan lite förnärmad. Men jag uppskattade ändå serien redan från början.

Vänner började jag titta på för att passa in hos mina polare L och E som kollade asmycket på serien. Snart hade jag gått om L i fanatism och E och jag ligger la typ lika (jag har ett Vännerspel som har avgjort saken rent subjektivt). Jag minns med närapå pinsam nostalgi hur jag, L och E satt en hel kväll och kollade på femmans Vännermaraton kvällen då det sista avsnitten skulle sändas. Slutet på sista avsnittet för mig fortfarande att bli lite sorgsen. Jag köpte en box med alla säsongerna när jag var i Kina 2005 och sen var det tradition att jag låg uppe och kollade på vänner varje vardagskväll då jag hade sovmorgon dagen därpå. Goa tider.

Man kan konstatera att de båda serierna har mycket gemensamt. Om man börjar skriva i google "friends and h..." så är näst översta förslaget "friends and how i met your mother similarities". Jag är med andra ord int först med den här lilla spaningen, det trodde jag inte heller. Den här sidan har gjort en liten jämförelse av karraktärerna i de båda serierna. Och poängerna är goda. Ross är faktiskt väldigt lik Ted. Inte bara till utseendet (kanske minst till utseendet) utan framförallt i livssituationen. Ständig jakt efter den rätta och dessutom arbete på universitet. Robin och Rachel är också mer eller mindre samma karraktär med sin komplicerade relation till Ted/Ross och en storsatsning på karriären. Sidan gör också en jämförelse av paren Chandler-Monica och Lily-Marshall. Jag är kanske inte lika säker på den men visst är likheterna slående. Av någon anledning tar den inte upp likheten mellan Joey och Barney som väl annars måste betraktas som den mest uppenbara. Den sexistiska attityden och tjejtjuseriet (i en vilja att uttrycka mig delikat) är som kopior av varandra. Även om, och det ska erkännas, deras personlighet, karriär och livssituation inte är särskilt lika.

På den här sidan finns en liten genomgång av de båda serierna med bilder. Slående lika till och med i detaljer som att tjejtjusartjommen är vigselförättare på polarnas bröllop. Will-they-wont-they är ständigt närvarande i båda serierna. Alltså den inskrivna frågan. Blir det något ligga mellan de där två eller?

Den kanske tydligaste likheten är hängstället och lägenheten. I båda serierna utspelar sig de flesta scenerna på två olika ställen. Mclarens/Central Perk och i lägenheten. Skillnaden är egentligen bara att Mclarens är en bar och Central Perk ett coffeeplace. I Vänner sitter de i en soffa och i HIMYM i ett bås.

Men likheterna till trots så är det naturligtvis två unika serier och jag anklagar på inget sätt HIMYM för att ha plagierat Vänner. Berättartekniken är helt olika och man måste erkänna att de har lyckats bättre i HIMYM. Att det hela är uppbyggt som en historia som berättas för barnen många är senare är genialt och sättet det görs på är kanske det mest välskrivna man kan tänka sig. Allt stämmer perfekt och tidshoppen är klockrena. Något som kanske inte kan sägas om Vänner. Men hey, man skrattar ju ändå. Men, och det är är ingen idé att neka till, HIMYM:s intro är väldigt mycket bättre än Vänners och framförallt inte lika jäkla långt.





(jag är ledsen över den spanska översättningen, min sökambition sträckte sig inte längre än första träffen)

Det man måste säga är att Vänner avslutade på ett sätt som fötjänar en stående applåd på vilken emmygala som helst. Alla är lyckliga och de går för att ta en sista kopp kaffe. Om nu det här är sista säsongen av HIMYM så hoppas jag på något liknande. Det må vara gjort förut men vem fan bryr sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...