lördag 6 oktober 2012

Streamingtjänster

Som vi skrivit innan kommer det under hösten att explodera med lagliga streamingtjänster där vi konsumenter kommer kunna kolla på serier och filmer. Man kan dels fråga sig varför nu, alla på en gång. Men en annan fråga är också varför över huvudtaget en streamingtjänst och hur funkar det?

En av de största fördelarna med streamingtjänster, som jag ser det, är just det här med lagligheten. För en liten summa varje månad finns tv-serierna precis där du är, lagligt. Obegränsat. Kanske är detta också en av anledningarna till att de poppar upp. Det började med Spotify och Voddler och har fortsatt med andra medier. Att en industri inte motarbetar den tekniska utvecklingen utan istället är innovativa och hittar lösningar för konsumenterna tror jag är en viktig del av ett företags marknadsandelar.

Vi konsumenter vill inte bara ha media billigt, gärna gratis, utan vi vill också själva bestämma när vi ska konsumera det. Vi vill inte att träningen på tisdagar är anledningen till att vi inte följer en serie. Båda dessa livstilsobservationer bidrar till piratkopieringen. Det är billigt, gratis, och vi kan själva välja om vi vill kolla på en serie på morgonen eller om två år. Vi behöver heller inte bara kolla på ett avsnitt i taget utan kan själva välja, valfrihet helt enkelt. Sen är det ju reklamen, den finns inte i piratkopierat material.

För att jag ska bli överlycklig för en streamingtjänst får den gärna ha dessa egenskaper, utvecklare ta gärna detta som en speclista till nästa uppdatering:
  • Det ska vara billigt och inte ha några vidarekostnader väl inne i tjänsten. Billigt för mig är under 100 kr. Jag vill inte bli störd av reklam när jag tittar eller när jag ska börja kolla på ett program. Och det får inte lagga eller var krångligt, så enkelt är det.
  • Det ska gå att använda överallt på alla enheter som kan koppla upp sig mot internet, en Boxee app är väldigt efterlängtat! Offline tittning skulle vara pricken över i:et, att inte behöver ha internet hela tiden skulle göra det smidigare på t ex tåg eller utomlandssemestern. Tänk er Spotifys offlinelistor, gör så!
  • När det kommer till själva utbudet har jag två mycket starka åsikter, annars får det vara: avsnitten ska komma direkt efter att det släppt i USA, man måste kunna vara up-to-date, hela tiden; och alla gamla avsnitt av serierna ska finnas tillgängliga, hur ska man annars se på bunkserier?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...