lördag 13 oktober 2012

Medialänkar

Listor med lite extra annat emellan, perfekt såhär på lördagen. Det är listor på musik, skådisar, serier och rubriker. Media helt enkelt. Som uppvärmning kommer här länken till de tio konstigaste pojk- och flickvännerna i Vänner, ett klipp som är helt otroligt och som tyvärr inte går att bädda in.

Väldigt många tv-serier har musik som sätter sig på hjärnan. Man vet inte vilken artist det är, knappt hur låten går, ändå minns man sinnesstämmningen och handlingen. Här är ett Mixtape med handlingen förklarad från många olika tv-serier. Väl värt en lyssning, alla låtar har ett YouTubeklipp inbäddat vilket gör det enkelt och smidigt :) Min favorit: "Ho Hey" från Bones med How I Met Your Mother knappt inpå. En musiknyhet att sticka emellan med är How I Met Your Mother har släppt ett album, oh yeah :) Albumet finns på itunes men verkar inte ha hittat till Spotify tråkigt nog, kanske i en snar framtid. Så länge får, i alla fall jag, hålla tillgodo med låtlistan som gör mig mer än excited, vilka sånger!

Många skådisar är för dålig uppskattade, de briljerar i sina roller men lyckas aldrig ta steget högre upp. För min del ser jag bland andra Becki Newton, Tamsin Greig och Amanda Peet som snart borde få sitt riktigt stora genombrott, jag snackar om Emmygenombrott. Sex stycken andra som borde få ett genombrott finns här, jag håller med om varenda en! Katherine Hahn borde få sin egen show, hon är ju sinnesjukt roligt!

Även serier behöver uppskattning. Tv-bolagen är rätt dåliga på att satsa på sina serier, undantag kabeltvbolag. Redan innan en serier har börjat sändas läggs dem ner. De ges dåliga tider, lite promotion och dålig attityd. En mycket tråkig och dålig utveckling tycker jag. TVLine har listat fem serier som borde ha bättre sändningstider. Vad betyder då detta för oss, tiderna är ju i USA? Jo, om en serie ges en bra sändningstid leder det till ökade tittarsiffror vilket leder till ökade inkomster för bolagen vilket leder till fler säsonger av våra favoritserier.

Tv.com har också haft lite roligt och förutspått olika rubriker som skrivas i höst. Varje rubrik kopplas till olika tv-serier vilket gör att, i alla fall jag, börjar fundera kring hur olika serier egentligen är. Men roligt är det! Det ska bli spännande att se vad som faktiskt stämde efter att seriesäsongen är slut. En rubrik som sticker ut är "Can it stick the landing?" som gäller de serier som slutar efter denna säsongen, vilket faktiskt är rätt många. Kolla in den, de tär mycket som får en att tänka.

Sist kommer en länk till reglerna, typ, för New Girls lek True American. Vågar ni? För att kolla på klippet från New Girl kan ni gå in här. Fruktansvärt roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...