onsdag 5 september 2012

The Spiral

På SVT sänds på söndagar serien The Spiral. Jag kollade just in första avsnittet och det verkar lite spännande. Själva serien handlar om gatukonstnären Arturo som blivit känd för att skapa storslagen konst på undergroundvis. Änna. Men det som gör serien speciell är det interaktiva spelet på internet som sker samtidigt som serien sänds.

I det första avsnittet stjäls sex världsberömda tavlor från konstmuseer i norra Europa, bland annat en Carl Larsson från Nationalmuseum. Tavlorna ska sedan skickas runt i Europa med post och på något sätt skapa ett kollektivt konstverk som ska presenteras i Bryssel den 28 september. I serien presenteras ett internetspel där människor ska försöka lista ut vart tavlorna är. Som en del i Arturos stora konstverk. Det här spelet finns på riktigt på thespiral.eu

Läs mer om The Spiral på SVT:s hemsida, här.

Jag försökte mig på att spela lite men det var lite jobbigt så jag gav upp, men det finns kanske anledning att återkomma. Jag är ju lite såld på geocaching och det här är nog lite (obs! lite) likt.

TV-serien som sådan var helt ok. Skådespelarinsatserna var lite halvdana och storyn inte helt lättförståelig men det ger sig säkert. Jag hade hoppats på mer Ocean 11 känsla och blev lite besviken men tavlorna snoddes på ganska coola sätt ändå.

Det ska bli intressant att följa serien och se hur det går att länka dikt och verklighet. En spännande satsning i vilket fall och en imponerande rad bolag som står bakom. TV-bolag i hela åtta länder är med i projektet, däribland SVT, YLE och NRK.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...