måndag 3 september 2012

The Newsroom

Jag är en ganska så lättentusiasmerad person, jag blir lätt imponerad och tycker saker är fantastiska. Det är lika bra att säga. Möjligen har det märkts i mina inlägg på den här bloggen. Ord som fantastiskt och otroligt är vanligt förekommande. Så kanske är det med detta i tanken som man bör läsa mina recensioner av TV-serier. Men när jag nu tänker skriva några rader om HBO:s The Newsroom så tror jag inte att min fascination beror på något annat än att det här är för jävla bra grejer. Och det är det inte bara jag som säger, Twitter kokar.

Will McAvoy är Atlantic Cable News stjärnankare
The Newsroom är en skildring av ett nyhetsankare och hans team med allt från sekreterare till producenter. Serien liknar i mångt och mycket en av mina favoritserier, Studio 60, som också handlar om TV-produktion men i en helt annan genre. Dialogen i The Newsroom är rapp och man för anstränga sig för att hänga med i fackengelskan. Men det gör också att tempot hålls uppe och man sitter som förtrollad.

Men seriens stora tillgång är formatet där handlingen utspelar sig för mellan ett par år sedan och nyheterna som täcks är riktiga nyheter. I första avsnittet exploderar oljeplattformen i Mexikanska golfen. Senare tar Tea Party-rörelsen fart och det är val till kongressen. Nyheter som i högsta grad även varit aktuella på svenska nyheter. Här för man dem levererade inifrån på ett mycket intressant sätt. Jag har ingen inblick i hur nyhetsredaktioner fungerar men The Newsroom ger ett genuint intryck och jag inbillar mig att det kanske är såhär det går till.

Naturligtvis kryddas handlingen av olycklig kärlek, vänskap och andra härligheter. Men det hålls på en snygg nivå som ger serien en balans mellan de små och stora historierna. Humorn är också ständigt närvarande och man sitter ofta och ler lite.

Introt är som sig bör hos HBO alldeles för jävla långt. Det är snyggt med en liten genomgång av TV-nyheternas historia men 1 minut och 45 sekunder är för länge.

I mitten av oktober kommer HBO med sin streamingtjänst till Sverige, för under 10 euro i månaden ska man få allt. Det blir kalas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...