torsdag 27 september 2012

Obama Mama

The new normal fortsätter att uppröra och fascinera i sitt fjärde avsnitt. Att en serie som innehåller så mycket politik får sändas på ett reklambaserat bolag som NBC tycker jag är fantastiskt. Det visar att bolagen vågar satsa på serier som inte tilltalar alla målgrupper, att det inte bara är kabeltv-bolagen (USA Network, TNT och HBO etc.) i USA som kan skapa nytänkande och kontroversiella serier. Reklambolagens serier når fler tittare och det behövs både en mix av serier och framförallt konkurrens för att serierna ska utvecklas till att bli bättre.



I det fjärde avsnittet avhandlades både partitillhörighet, grundläggande rättigheter, konstitutionen och rasism. Rätt mycket talk the talk and walk the walk. Det var spännande och befriande på samma gång som jag blev lite illa till mods. Jag tycker själv att det alltid är lite pinsamt när det bli så mycket politik och frågor om vilket parti man röstar på. Så även  när jag kollar på serier. Jag tittar med en liten klump i halsen när de ställer varandra mot väggen och tar ner politik till det triviala i att säga att valfrihet och fri sjukvård står mot varandra. Att dessutom säga att det enda Obama arbetar för är gaymarrige tycker jag dessutom är lite trångsynt, vad hände med kriget i Lybien t ex ?

Det som kanske störde mig mest under avsnittet var inte mormoderns åsikter (som är lätta att både ifrågasätta och tycka är idiotiska) utan att resten av gänget bara lät det pågå. De tog inte diskussionen utan skrattade lite för sig själva åt hennes (enligt dem) hysteri. Så i slutändan hade ingeting förändrats, ingen förståelse för den andra parten hade vuxit fram.

Men ändå, att serien upprör mig så mycket är ju bra! Att bli engagerad i serien och inte bara sitta och mysa över kärleksförhållanden, sjukhusscener, shopping och andra triviala grejer är ju bra. Och jag kan bara tänka hur mycket serien upprör i USA. Det som jag dock tror är räddningen för serien är ändå mormodern. Om hon inte hade funnits skulle en stor del av USAs publik, och säkert i andra länder också, inte tittat på serien. Hon balanserar upp serien till att inte bli så himla politisk korrekt och inte så demokratisk. Nu säger jag inte att politiskt korrekthet och demokraterna är synonymer med varandra utan det jag menar är att eftersom mormodern är med i serien tilltalar serien fler än bara de personer som tycker det är spännande med ett homosexuellt par som har antlitat en surrogat till att föda deras barn. Och både sidorna av "lägret" behöver nog se en sådan här serien, även om det kan ses som lite stereotypisk ibland. Men det är en helt annan historia som kommer i ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...