måndag 10 september 2012

Hur blir en serie framgångsrik?

En liten följetong om hur HBO jobbar och hur deras serier skapas kommer här på Seriesoffan. Alla texter, med lite modifikation, har jag skrivit i min sommarkurs om HBODetta är den tredje delen av tre i hur The Wire och Six Feet Under har blivit framgångsrika. De andra går att läsa här resp. här. Första delen handlar om The Wire och andra delen handlar om Six Feet Under.

Vad har gjort att både The Wire och Six Feet Under blivit så framgångsrika?
Det är svårt att ge några enkla anledningar till att en serie blir framgångsrik. Tv-bolagets inblandning i serien tror jag dock är en stor faktor. Om tv-bolagen satsar på serien har den en större chans att bli bra och finna en bra publik, och i slutändan driva in vinst till företaget. Att satsa är inte bara rena pengar till produktionen utan även bra författare, att ge serien tid att utvecklas och att tänka strategiskt.

Författarna till The Wire respektive Six Feet Under hade visat sig framgångsrika innan och skrivit mycket både för tv och andra medier. Gemensamt har de också att de utvecklade sina tidigare verk, Balls American Beauty och Simons tidigare polisverk, till att passa HBO och den publik som tv-kanalen har.

Vikten av att ge en serien tid visar sig i både The Wire och i Six Feet Under. En av anledningarna jag kan se varför HBO behöll The Wire så länge trots att deras vinst från serien var tvivelaktig är att den ger tv-kanalen en bredd. Det är kanske inte samma publik som tilltalas av Sex and the City som The Wire varvid HBO då kan få fler betalande prenumeranter. Att tv-kritiker var så positivt inställda till serien tror jag också påverkade en del, det är alltid bra för ett företag att det skrivs om deras produkter. Så även om kanske inte just serien gick med vinst så kanske hela företaget gick med vinst. Det känns som att HBO är ett sådant företag, just för att de har betalande prenumeranter och inte reklam, som kan se till helheten istället för till varje enskild produktion. Även Six Feet Under hade tvivelaktiga tittarsiffror i början. Eftersom HBO redan beställt en andra säsong var det bara att fortsätta sända och tillslut kom publiken och det blev en succé.

Strategiskt tänkande visas hos HBO t ex i att The Wire sändes till tv-journalisterna med de fyra första avsnitten. De insåg att serien är för svår att förstå om man inte får lite mer kött på benen. De kvalitetstittare som Bury pratar om finns i både The Wire och Six Feet Under och dem måste tv-bolaget underhålla för att behålla. Att arbete med fansidor, sociala medier, forum och liknande är viktiga byggstenar, enligt mig, för att kunna konsumera tv-serier.

Allt detta kommer ändå ner till pengar, om än inte bara till en budgetpost så kostar bra författare pengar, det kostar att våga satsa på att en serie kanske tar sig senare i sin utveckling och det kostar att tänka och distribuera en serie strategiskt. Men med pengarna måste kreativa saker ske för att attrahera en engagerad och betalande publik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...