tisdag 18 september 2012

Downton Abbey tillbaka, äntligen

I slutet av sommaren tog jag och Annie oss ann Downton Abbey. På ett par dagar såg vi de två första säsongerna och var helt sålda från första till sista stund.

Nu har äntligen den tredje säsongen kommit igång. Vi hade tänkt se avsnittet redan i söndags morgon, alltså strax efter att det kommit, men det gick inte. Men så igår gick det äntligen att få tag i och vi bänkade oss genast för att titta.

Efter några minuter vände jag blicken mot Annie och konstaterade att hon, precis som jag, satt och log på ett mycket belåtet sätt. För belåtna var vi. Om Glee var en besvikelse så levererade Downton guld och gröna skogar. Mysigheten, som lite saknades i andra säsongen, är tillbaka och allt är underbart. Naturligtvis går några saker åt helvete men de löstes snabbt och allt blev gött igen.

Jag läste just Jan Guillous senaste bok Dandy som har ett liknande tema med brittisk överklass och världskrig, om än med en annan angreppspunkt. Jag fascineras av den här tiden som änna är tiden mellan det gamla och det nya. Man körde liksom bil men kvinnor fick inte rösta, om ni förstår vad jag menar. Spännande.

En härlig detalj för oss scouter var det roliga replikutbytet som skedde vid en av de många middagarna i serien. Mary säger att mr Carson alltid är väl förberedd, hans motto är var redo. Farmor Grantham säger då att Baden-Powell har stulit det från honom. Lite skoj.

Till sist vill jag göra ett medskick #savebates

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...