onsdag 15 augusti 2012

Mitt HBO

En liten följetong om hur HBO jobbar och hur deras serier skapas kommer här på Seriesoffan. Alla texter, med lite modifikation, har jag skrivit i min sommarkurs om HBO.

Jag har alltid tyckt att HBO gör lite för tunga serier. Ofta behandlar serierna lite för svåra ämnen och blir jobbiga att titta på. Ett av undantagen från detta är en av mina favoritserier just nu: Veep. En humorserie om Usas vicepresident. Jag tycker generellt att HBO är duktiga på humorserier. Både Extras och Flight of the Conchords ligger högt upp på min lista över bra serier.

Såklart har HBO även dramaserier som är bra. Jag tycker nog framförallt Band of Brothers är en av de serierna som passar mig i smaken. Stereotypt sett borde jag nog gilla Sex & The City men jag har aldrig lyckats fastna. Jag har sett några ströavsnitt på tv och hemma hos kompisar men lyckas aldrig gilla serien. Anledningen till det är nog främst att den, till skillnad från andra HBO serier, har lite för lite djup. Kärlek och skor tycker jag blir lite långtråkigt efter ett tag.

The Wire hade jag aldrig hört talas om och inte sett ett enda avsnitt av innan jag sökte kursen. När jag läste på internet om serien, att den handlade om drogkarteller och poliser i en stad i USA, kände jag att detta inte är av den sort som jag brukar kolla på. Men eftersom vi ska analysera avsnitten ser man serien med helt andra ögon. Six Feet Under visste jag i alla fall vilken serie det var. Jag har sett ströavsnitt på SVT men aldrig vart en flitig tittare. Denna serie tror jag passar mig bättre, vi får väl se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...