måndag 20 augusti 2012

Hur kan HBO producera så bra serier?

En liten följetong om hur HBO jobbar och hur deras serier skapas kommer här på Seriesoffan. Alla texter, med lite modifikation, har jag skrivit i min sommarkurs om HBO.

Beskriv några produktionsmässiga och ekonomiska faktorer bakom att HBO kan/har kunnat producera extraordinära serier under de senaste 10-15 åren.

Till skillnad från andra produktionsbolag, som har reklam och sponsring, fokuserar HBO med sitt format helt på att tillfredsställa och behålla den betalande publiken. Kabel-tv bolagen flyttar fokus i branschen från reklam och sponsring till att uppfylla de behov och önskemål som tv-tittaren har.
Eftersom det inte är någon reklam på HBO kan bolaget ta risker utan att reta upp sponsorer. Manusförfattarna behöver inte skriva produktionerna så att tittarna måste komma tillbaka efter reklamen. Reklam- och sponsorbolagen vill också att deras reklam ska finnas i ett program som passar deras innehåll. De tittare som vill se ett program som inte är mainstream blir alltså inte tillfredsställd. Allt detta gör att HBO måste ta risker. Bolaget måste fortsätta diversifiera sig från andra tv-bolag eftersom de är beroende av varje prenumerant. Det ligger i HBOs image, som kabel-tv bolag, att istället för att upprepa gamla framgångar förnya sig och serierna hela tiden.

HBOs egna produktioner har till stor del funnits för att minska den takt som kunderna byts ut och generera surr i samhället för att locka nya kunder. För att kunna rättfärdiga de höga prenumerationskostnaderna har HBO marknadsfört sig som ett exklusivt tv-bolag där tittaren får kvalitetsprogram utan att störas av reklam. Den image som HBO byggt upp kräver att bolaget producerar en jämn ström av anmärkningsvärda program.

Den kreativa friheten som finns på HBO beror också, och till mesta del, på den ekonomiska situationen som bolaget har. De flesta av HBOs egenproducerade program har en högre budget än vad program på reklamkanaler har. De ökade resurserna går att genomföra dels eftersom HBO inte producerar så många serier själva och de serier som produceras har få avsnitt per säsong. Deras budget är också större eftersom serierna ofta ska hålla några säsongen men inte behöver bry sig om tittarsiffror direkt efter seriepremiären.

HBO säger själva att de inte mäter framgång i antalet tittare. Istället måste bolaget se till att det finns ett program för alla prenumeranter och som de anser är värt att betala för. HBOs program måste tillfredsställa konsumenten baserat på kvalité och inte på kvantitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...