torsdag 30 augusti 2012

Gästblogg: En nygammal berättelse

Idag är det Felix Jeppson som skrivit ett gästbloggsinlägg. Han har kollat in de tre första avsnitten av den nya tappningen av Dallas. Vill du gästblogga på Seriesoffan, mejla oss på seriesoffan (@) gmail.com. Läs och njut av de nostalgiska vindarna!

En nygammal berättelse
När det blir reklam i tv4 byter jag vanligtsvis kanal eller skriver sms men den här gången är det något som fångar mitt öga. Jag ser den bekanta Soutfork Ranch, familjen Ewings hem, jag hör bekanta röster ackompanjerade av den välkända Dallas musiken. Slutligen får jag se JR titta på mig och le sådär ondskefullt som bara han kan. Det varar bara några sekunder men jag är redan fast.

Som liten brukade jag följa Dallas under sina repriser på tv4-guld. Jag fastnade för intrigerna och problemen som uppstog i denna välfinansierade familj. Säsong för säsong drog jag igenom och fick aldrig nog av alla örfilar, hot och förlåtelser. Kampen mellan de snälla som ville göra rätt för sig och de smulan elakare som var villiga att gå hur långt som helst för att tjäna pengar var ytterst underhållande.

Med ett barns nyfikenhet men med en ytterst äldre persons skeptism ser jag på de tre första avsnitten av nya Dallas. Den legendariska tv-serien som slutade i tragedi är tillbaka. Mycket är det samma men mycket är också nytt.

Vi får se nästa generation Ewing i en kamp som till stor del liknar den vi såg deras föräldrar tampas med för så många år sen. Serien kretsar kring Bobby Ewings son Christopher respektive JRs son John Ross. De två kusinerna är precis som sina föräldrar rivaler. John Ross vill borra efter olja på Southforks mark mot sin farmors testamente, Christopher vill att Ewing familjen ska lämmna oljebranchen och istället satsa på att hitta nya energikällor.

Det framgår direkt vilka som är goda och vilka som är onda precis som i gamla Dallas. Detta tycker jag dock inte är något dåligt då man alltid vet var man har karaktärenerna, vem man ska heja på och vem man ska svära åt.

Det kommer en del oväntade tvister som gör det hela mera modernt och intressant. E-mejl som nekas att de har blivit skickade, giftemål som verkar aningen iscensatta och en gammal man som reser sig igen lika ond som förr.

Efter tre avsnitt är jag sugen på att se mer. Om konceptet håller genom de tio utlovade avsnitten får tiden utvisa men jag är säker på min sak. Det håller för mig, synd bara att de går på tv4

- Felix Jeppson

Vill ni veta mer om nya Dallas? Läs David på filmmedias recension. I söndagens tappning av P4 programmet Mannheimer och Tengby recenserar även "Ulla en trappa ner" Dallas, det går att lyssna på här, 1 timme och 48 minuter in. Väl värt att lyssna på!

1 kommentar:

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...