söndag 8 juli 2012

Cowboyserier

Zeb Macahan
De som känner mig och Annie vet att vi är på scoutläger just nu. Ett scoutläger med Vilda Västern-tema. Ett tema som också kommer igen i massor av TV-serier. Trots min romantiska fascination för den här tidsperioden i västra USA:s historia så har jag sett väldigt få Western-serier. Jag har egentligen bara sett Familjen Macahan, eller How the West Was Won som den heter på engelska. Men det är heller inte vilken serie som helst. Många är vi som suttit uppe sena sommarkvällar och njutit av seriens genomgående råcoolhet. Jag minns en kväll nör jag var hemma hos min farmor och farfar och ville se Macahan på TV men fick inte för mina föräldrar eftersom den gick för sent. Jag har sällan varit så sur. Tur att jag kunde läsa Tintin i Amerika i sängen. Redan då hade jag insett Zeb Macahan otroliga coolhet. Det finns inget coolare än en tjomme helt klädd i läder med fransar som har en stor fet revolver, hatt, en enorm kniv, haltar lite och skjuter gevär från höften. Men när jag under de senaste veckorna har arbetat hårt med min cowboy-outfit så är det Luke Macahan jag har sett framför mig. Min mor snackar ofta om hur snygg hon och hennes polare tyckte Luke (spelad av Bruce Boxleitner) var. Nästa lika snygg som Mark Hamill som också spelar Luke, fast då i rymden. Jag har lyckats ganska bra i min ambition. Åtminstone med kläderna. Intressant med Luke är också att han heter Seth i den första säsongen, skumt som fan.

Familjen Macahan med Jessie, Luke, Uncle Zeb,
Aunt Molly, Laura och Josh
Serien bjuder också på mer än bara feta gunfights och snygga ritter genom öknen. Det kläms också in lite kärlek och en hel del familjedrama.

I stora drag går serien ut på att familjen Macahan lämnar Virginia för att färdas västerut mot de nya territorierna. Första säsongen utspelar sig helt under den resan. Andra säsongen så har de typ bosatt sig halvpermanent. Tredje säsongen så är de storbönder i Oregon. Den tredje säsonen är bäst för där är varje avsnitt en egen historia och man får se många olika delar av den amerikanska Västern. Såväl nybyggare som indianer och kinesiska invandrare berörs. Intressant och underhållande. Men naturligtvis är den en romantiserad bild insvept i bomull som serveras. 

Vill man slippa bomull så ska man se Dead Wood. Hårdare blir det inte. Jag har bara sett ett par avsnitt, jag fastande inte riktigt men mest har det bara inte blivit mer. Serien utspelar sig i nybyggarsamhället Dead Wood och där är livet allt annat än en lek. HBO står bakom så naturligtvis är sex och våld centrala ingredienser. På gott och ont. Jag inbillar mig att Dead Wood ger en mer realistisk bild av Västern än Macahan men Macahan är betydligt mysigare att se på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...