tisdag 12 juni 2012

Update: The Wire

Nu har jag kommit en bit in på första säsongen. Om jag inte hade behövt kolla på serien så hade jag slutat för länge sen. Det händer ingeting i serien, handlingen förs inte framåt. Det är svårt att förstå språket ibland (kör otextat) så man har svårt att hänga med hela tiden. Varje avsnitt är en timme långt vilket är liiiite för långt och ofta får jag pausa i mitten för jag inte pallar kolla. Men jag tar mig igenom serien, minut för minut :)

Men i avsnitt sju såg jag en liten ljusning, en av karaktärerna knäckte en kod. Alltså en steg framåt i utredningen. De sex timmar som hade gått av serien tyckte jag inte att något hade hänt, lite frustrerande. Men så under tre minuter av serien lyftes den i massor. Härligt. Såklart gjordes det också med humor, det bästa kodknäckandet! Dessa tre minuterna lyfte hela avsnitt sex som faktiskt var ett helt okej avsnitt. Hoppas det bådar gott inför resten av säsongen också.
Koden som knäcktes, awesome!
En av de bästa karaktärerna i serien är Kima som spelas av Sonja Sohn. Sonja är även polis i Castle där hon gör ett mycket bra jobb. I The Wire är karaktären Kima en stark, cool och framfusig polis som tyvärr också är lesbisk. Det är inte att hon är lesbisk som är grejen utan att hon är den en av de två kvinnor som är med i serien och den enda som är en av huvudpersonerna. Men såklart var de tvungna att göra henne lesbisk för ingen heterosexuell kvinna kan vara polis, stark, cool och framfusig, eller? Lite synd tycker jag! Men Kima är också ödmjuk och lever i ett kärleksfullt förhållande så serieskaparna har iaf inte distanserat karaktären hypermycket, alltså gjort henne oigenkännlig. Den andra kvinnan, åklagaren Rhonda, gestaltas bättre, ur ett genusperspektiv, eftersom hon klär sig kvinnligt, är stark i sina åsikter och ger inte vika så lätt. Skådespelaren som spelar Rhonda är samma som spelar Gravedigger från Bones vilket alltid ger mig lite kalla kårar.

Kima och Jimmy, huvudpersonerna i The Wire

1 kommentar:

  1. Håller med om att den var svår i början, men den tar sig verkligen. Och är omväxlande mellan säsongerna. Jag körde textat, deras Baltimore-dialekt är väldigt svår och hänger man inte med så blir det inte så roligt..

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...