tisdag 19 juni 2012

Tekniker vi använder på Seriesoffan

Jag tänkte dela med mig av de tekniker vi använder på Seriesoffan, allt är inte bara att skriva inlägg!

NetworkedBlogs
Jag har rätt länge letat (okej inte aktivt) efter en tjänst så jag inte själv behöver gå in i på twitter och facebook för att dela våra nypublicerade inlägg. Sen läste jag detta inlägg och så glad jag blev! Själva processen att koppla sin blogg till sidan tycker jag var lite knepigt men det löste sig snart. Så nu publicerar tjänsten inlägg på min facebook och min twitter varje gång ett nytt inlägg kommer, eller någon timme efter. Himla skönt!

Såhär ser Johans inlägg om Game of Thrones ut på min facebook och min twitter:


Google +
Vi har kopplat vår blogg, eller egentligen vi som skribenter, till google plus. Det gör att om någon klickar på våra namn vid skribenter hamnar de på vår respektive google plus sida, riktigt smidigt! Men det gör också att varje gång vi publicerar ett inlägg frågar Blogger om vi vill publiera det på vår respektive profil. Det beror på vem det är som skriver inlägget så Johan delar sina inlägg och jag delar mina. Men om jag vill dela Johans inlägg går det smidigt att göra via en länk på inläggsidan.
Såhär ser ett delat inlägg ut på Google +
Delningssida som kommer upp efter varje publicerat inlägg


Via Dela går att dela inlägget igen.
Om man klickar på skribenternas namn kommer man till profilen på Google +
Om ni vill veta hur man kopplar sin blogg till Google + kan du läsa här.

Google analytics
För att bättre "hålla koll" på vilka som är inne på vår blogg, vilka inlägg de läser längst och vad de söker på för att komma in vår blogg använder vi oss av Google analytics. Det är ett statistikverktyg för att kunna samla in anonym data från läsarna på din webbsida. Av den informationen vi kan läsa ut, t ex vilka sökord som använda för att hitta till vår blogg, kommer nya inlägg och en bättre anpassad blogg. Det är också perfekt för en statistiknörd som jag att gotta ner sig i en kväll ibland. Analytics är lite knepigt att sätta upp, det gäller att dubbelkolla vilket gränssnitt man har på sin blogg, om det nu är på sin blogg man ska sätta "roboten". Sen gäller det att hålla magen kall och följa instruktionerna. Och sen vänta, vänta och sen finns allt där. Mycket bra!

LinkWithin
Har ni sett den smidiga modulen som ligger i varje inlägg, "Kanske gillar du"? Den visar inlägg som på något sätt (vissa mer klara än andra) passar ihop med det inlägget du just läst. På så sätt kan läsaren hitta ett annat inlägg att läsa och du får fler sidvyer :) På hemsidan är det riktigt enkelt att fylla i för att få sin html kod. För att, i Blogger, sedan få den till inläget går man in på layout och lägger till en html-modul under inlägget.
Såhär ska det se ut i din layout, om du inte lagt in fler moduler det vill säga :)

Delningar och olika följningssätt
I layoten på Blogger finns många redan färdiga följningsknappar och de flesta sidor har en html-kod som man kan klistra in. De olika sätten att följa oss finns att läsa i detta inlägget. Under vare inlägg finns även en bar där man kan dela just det specifika inlägget, mycket smidigt må jag säga.
List under varje inlägg
Har ni några tips på andra tekniker, moduler eller ställen som vi borde synas på, skriv gärna en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...