lördag 30 juni 2012

Gästblogg: När serier blir film

Dagens gästblogg står Johan Graesén för. Johans favoritserier är Game of Thrones, Simpsons och Life on Mars. Om du vill gästblogga för Seriesoffan, om allt mellan himmel och tv-serier, går det ypperligt att mejla oss på seriesoffan (@) gmail.com eller skriva i kontaktformuläret under fliken kontakt. Vill du läsa våra andra gästbloggares inlägg går det att göra här. Johan tipsar här också om några bra filmer att kolla på i sommarhettan, och regnet.


När serier blir film
Jag måste erkänna jag är ingen seriemänniska, jag är en filmmänniska. Så jag tänkte blogga lite om när serier blir filmer. Historien har flera exempel men jag tänkte ta upp några av mina favoriter.

Batman är nog min absoluta favorit! De tecknade serierna av Batman förgyllde min barndom så när Christoffer Nolan gör Batman Begins och Batman The Dark Knight var jag överlycklig! Filmerna är kanske några av världens bästa filmer! The Dark Knight ligger 9:a på imdb:s top 250 och Begins på 115 plats. Så dessa två filmer är väl värda att se plus att en tredje film kommer ut nu i augusti så det gäller att vara förberedd.

Nästa serier som förra året blev en riktigt bra film är Tintin! Ett riktigt mästerverk av Oscarsbelönade regissören Steven Speielberg. Trots att filmen är animerad får man en känsla av verklighet i det hela. En film som slog sig in i hjärtat på en Tintinlover som mig som både läst alla album och sett alla tv-serier avsnitt. En film väl värd att se för så väl barn som vuxna.

En annan film som baseras på en bokserier och en del mindre brittiska tv-serier är Tinker Tailor Soldier Spy. Filmen är gjord av den svenske Tomas Alfredsson och baseras på John Le Carres hyllade spionserie. Filmen blev oscarnominerad och innehåller stora tunga namn som Gary Oldman, Mark Strong, Colin Firth och Benedict Cumberbatch. Även om man tror att det är en actionfilm a la James Bond då den handlar om spioner tror man fel. Filmen är mer en spännade, lugn film utan explosioner och biljakter, med mer fokus på fina bilder och urläckra kläder! En film för regniga sommardagar.


Johan Graesén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...