söndag 17 juni 2012

Game of Thrones - de två första säsongerna

Nu har jag äntligen sett det sista avsnittet av den andra säsongen av Game of Thrones. Fantastiskt.

Jag har utlovat en saftig recension av de två första säsongerna. Så let´s go.

karta över Westeros och Essos
Game of Thrones utspelar sig i en fiktiv värld och dess handling är till största delen förlagd till ön eller halvön eller kontinenten Westeros. Det är lite oklart vad det är för slags landmassa eftersom kartorna inte sträcker sig tillräckligt långt norrut. Delar av handlingen sker också på Essos som ligger på andra sidan av The Narrow Sea.

På Westeros härskar inledningsvis en kung. Kung Robert. Han har genom ett uppror 16 år tidigare tagit tronen, The Iron Throne, från en annan kung. Den gamle kungens dotter (eller kvinnliga ättling i alla fall) lever nu med ett nomadfolk på Essos där hon samlar kraft inför att ta tillbaka tronen.

Robert dör i första säsongen och på hans plats ställs den unge kung Joffrey (eller idiotungen som jag hellre kallar honom). I samband med Roberts död så splitras kungariket i flera små riken med en kung var. Naturligtvis blir det krig. I kriget hejar man på huset Stark från norra delen av Westeros.

The Wall
Men ännu längre norrut finns The Wall. En fet mur som skyddar riket från Wildlings. Muren vaktas av The Knights Watch i vilken min favoritkarraktär Jon Snow ingår. Han är oäkta son inom huset Stark. Norr om muren samlas wildlings för att typ attackera länderna söder om muren. Samtidigt som det händer massa andra läskiga grejer där uppe. Slutscenen i sista avsnittet av andra säsongen visar hur zombieliknande varelser rör sig mot muren. Läskigt som fään.

Handlingen i serien är mer eller mindre väldigt komplex och stundtals något rörig. Men HBO har ändå lyckats sammanväva de många parallella historierna till en jämt flytande helhet där tittaren ges möjlighet att tänka själv och dra egna slutsatser men samtidigt få tillräckligt med information för att kunna hänga med ordentligt. Miljöerna är otroligt välgjorda och helt i klass med Sagan om Ringen-trilogin som ju är lätt att ta till som måttstock. Dialogen i serien är genomgående genial där skickliga skådespelare ges bra texter. De välformulerade samtalen är också en förutsättning för historeins framfart eftersom serien bjuder på betydigt mer politik och konspirerande en direkt handling. Slagen och handgemänget ges visserligen en stor bit platskaka men det är dialogen som är seriens styrka. Karraktärerna spelar verkligen the Game of Thrones.

Därmed inte sagt att actionscenerna inte skulle vara starka de också. För det är de. Det märks att HBO storsatsar för man ser inget av de annars lite halvfattiga specialeffekter som kännetecknar underhållning i TV-mediet. Det är full satsning och allt från blod till explosioner ger ett mycket verkligt intryck.

Men finns det inget dåligt? Njä, typ inte. Skulle möjligen vara den fullkomligt överdrivna mängden nakenhet. Saturday Night Live avslöjade den verkliga hjärnan bakom detta här. Som jag skrivit tidigare så gör denna mängd att det blir lite pinsamt att se serien på tåget. Jag kan bara tänka mig hur det skulle vara att se den hemma med sina föräldrar. I den andra säsongen lugnar de dock ner sig även om hud fortsatt har en stor roll. Jag har inget emot nakenhet per definition men jag tycker inte att den tillför något. Det blir som om nakenheten har ett egenvärde vilket jag inte ser.

Men denna lilla grej stör som intet jämfört med serien storhet. Jag är övertygad om att vi upplever en klassiker som kommer sändas om och om igen på TV.

En tredje säsong kommer nästa år. Det blir härligt.