söndag 20 maj 2012

Serier på tåg

I mitt senaste inlägg nämnde jag något om serietittande på tåg. I morgon ska jag åka tåg igen och kom nu att tänka på ett inlägg jag skrev i seriesoffans tidiga barndom (vi är väl att betrakta som fortfarande i barndomen med 2735 sidvyer hittills men det här var i det absoluta spädbarnsstadiet). Jag publicerade aldrig det inlägget men nu tänkte jag att det är dags. I morgon på tåget ska jag nog satsa på att kolla lite Downton Abbey. Har sett lite av det på SVT och det verkar kanon. Men men, här kommer lite reflaktioner kring serietittande på tåg.

Jag reser ganska frekvent mellan min studieort Uppsala och mitt hjärtas stad Göteborg. Ett gött sätt att fördriva tiden på tåget är att se på TV-serier. Men det är inte helt oproblematiskt. Det finns en hel del man måste tänka på. Framför allt måste man tänka på att andra ser över axeln på en. Första säsongen av Game of Thrones sträcksåg jag alla avsnitten av på ett par dagar. Flera såg jag på tåget. Ni som sätt serien vet att den innehåller en hel del scenen som tagna ur sitt sammanhang kan te sig något underliga. Jag tänker på våldsscenerna och framförallt de omfattande sexscenerna. För en person som råkar gå förbi i mittgången precis som min dataskärm fylls av nakenhet så kan det kanske te sig underligt varför jag sitter här helt öppet och kollar på sånt.

Jag tycker det är lite pinsamt att titta på våldsamma filmer på tåget. Jag är ju inte den killen som kollar på sånt, eller jag vill åtminstone inte vara det. Jag känner alltid hur folk runt omkring mig dömer mig när skjutandet börjar på min skärm. Samma sak gäller om jag kollar på någon film eller serie som kanske inte är alltför cool. Jag menar inte att de måste vara actionfyllda och pinsamt riktade till en manlig publik, tvärtom så är det ju det jag säger att jag skäms över. Men det får liksom inte vara något för enkelt. Jag blir hellre sedd tittandes på Fönstret mot gården av Hitchcock än på Vänner eller en romantisk komedi även om både ger mig samma nöje. Vill här dock passa på att tipsa om filmen Fönstret mot gården (Rear window på engelska). En helt otroligt fantastisk film.

Jag har ju, som tidigare sagts i den här bloggen införskaffat serien The Twilight Zone. Tänker mig att den kan ge mig både seriers maratontjusning och gamla filmers credighet. Blir gött nästa gång jag slår mig ner på X:et (det är så vi med gråa priokort kallar SJ:s snabbtåg).

P.S. Jag vet inte riktigt vad det här med "kanske gillar du" här nedan är för Annieansk påhitt men det är säkert kanon. Vad jag dock såg när jag förhandsgranskade det här inlägget var att de tips som kommer upp inte har något med det här inlägget att göra. Klicka gärna men var härmed varnad, du kommer möjligen ha svårt att finna kopplingen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...