torsdag 17 maj 2012

Once upon a time

Igår skrev jag att jag haft ett Once Upon a Time maraton och lovade att berätta lite mer om serien idag. Så här kommer det:

“Once upon a time there was an enchanted forest filled with all the classic characters we know. Or think we know. One day they found themselves trapped in a place where all their happy endings were stolen. Our World. This is how it happened…”

Once Upon a Time är en fantasyserie som gjorts av skaparna bakom Lost och Tron:Legacy. I seien finns det två parallella verkligheter. En utspelar sig i nutid i den lilla sovande staden Storybrook och den andra i sagornas värld. Sagofigurerna har blivit trollbundna att flytta till den sovande staden och kommer inte längre ihåg att de är sagofigurer. Vi har bland annat Snövit, Rödluvan, den onda drottningen och Drömprinsen (som både translate och tyda så fint översätter det). Precis innan de blir förtrollade fixar Snövit och Drömprinsen så deras dotter Emma åker till den riktiga världen. Enligt legenden ska Emma sen rädda Storybrook och sagofigurerna ur deras dvala. Men det är inte förrän Emmas bortadopterade son kommer och berättar för henne att hon är den utvalda, som hon kommer till Storybrook. När Emma kommer till det lilla samhället börjar märkliga saker hända, är legenden verklig?

Allt kan låta förvirrande och det är det också i början, det tar några avsnitt innan man fattar allt. Jag måste också ha både Wikipedia oh IMDB uppe för att dels komma ihåg alla karaktärer men också för att kolla hur alla berättelser hänger ihop. Fast för mig är det en del av charmen med serien, jag får den inte bara matad till mig utan skapar på något sätt själv en saga utifrån serien.

Ibland, ganska ofta, är serien lite för läskig för mitt eget bästa. Allt de gör är ju så snyggt att det nästan blir verkligt! I nästan varje avsnitt är det en ny saga som löper parallellt mellan Storybrook och sagolandet. En annan bra sak är att karaktärerna inte är onda bara för att. Alla karaktärer har sin egen story och i vissa stunder har man empati för varför karaktärerna agerar som de agerar. Detta känns också skönt och befriande, och en bortkoppling från sagornas stereotypa levene.

Redan nu har serien egentligen haft säsongsavslutning men jag ligger ju lite efter. Serien är också förnyad för en andra säsong vilket jag tycker känns lite oroande. När jag tittar på serien känns den som en "en-säsongs-serie". Som en jäääättelång film ungefär. Men vi får väl se när jag kommer till säsongsavslutningen, om det blir några förändringar i mitt tycke. Vad tycker ni som sett serien, kommer den hålla en säsong till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...