lördag 26 maj 2012

Gästblogg: Once Upon A Time

Idag är det Ellen som håller i pennan och berättar om en av hennes, och mina, favoritserier: Once Upon A Time. Ellen har sett hela säsong ett så ni som inte hunnit se de sista avsnittet får hoppa över något stycke i mitten och komma tillbaka för att läsa det när ni kollat klart.

Once Upon A Time
Jag tillhör en av de som inte låtit mig avskräckas av Once Upon a Time´s långsamma berättartempo, och nu har jag fått min belöning!

Det som drog mig till Once Upon a Time var nog från början att seriens skapare även ligger bakom Lost och Tron: Legacy, men det som fick mig att stanna är den ´feel-good´ stämning som omsluter hela serien i allt ifrån scenografi, skådespel och dramaturgi. Jo, det har tagit tid för historien att mogna men Once Upon a Time handlar inte om att stressa, den handlar om att njuta och leva sig tillbaka till barndomen sagovärld, fast denna gången med våldsamma hjältinnor, prinsar utan blått blod och en motståndsrörelse i form av de sju små dvärgarna, en flock älvor samt rödluvan och hennes mormor.

För i en tid då fantasy gengren överbefolkas av vampyrer, varulvar, maktspel, död och sex är det skönt att kunna koppla av med ett lyckopiller som Once Upon a Time! För du vet, du känner, att det kommer sluta lyckligt på något sätt tillslut.

I slutet på första säsongen lyckas Emma få fatt på den sista bit magi som finns kvar i vår värld, tyvärr lyckas Mr Gold lura av henne magin och det sista vi får se är hur han kastar magin (äkta kärlek) ned i en magiska brunn vars vatten ska kunna ge tillbaka något förlorat. På tre röda täcks staden av rosa rök och de onda ler ondskefullt.

Inför säsong två ser jag därför två möjliga scenarier 1) hela Storybrook med befolkning kastas tillbaka till sagovärlden och striden mellan gott och ont får fortsätta där eller 2) magin återvänder till invånarna i Storybrook men de är fortfarande fast i vår värld och därpå fortsätter historien i samma stil som nu fast med undantaget att alla vet vilka de är och har magiska förmågor.

Det första scenariot känns ju mest lockande för en sagotant som mig, jag har helt klart avgudat de scener under säsongen då vi fått färdats tillbaka till Sagovärlden. För nu tar ju serien fart! Nu är alla med på samma noter så att säga, hur kommer det gå när både Emma, Snötvit och Prinsen vet att Emma är deras dotter? Vad kommer befolkningen gör nu när de vet vad den onda drottningen gjort mot dem? Och hur går det då med lilla Henry?

Svaret får vi i oktober 2012, då ABC har sagt att de ska börja sända säsong två. Tills dess får alla vi sagofantaster istället gräva fram våra gamla sagoböcker och läsa på, för jag tror som sagt att detta bara var början!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...