måndag 7 maj 2012

Game of Thrones S02E06

Ytterligare ett avsnitt av den andra säsongen av Game of Thrones finns nu ute och har tittats på av mig. Idag hade jag dessutom tid att se det nästan direkt. Väldigt skönt att götta ner mig i soffan och åka till en annan värld en stund efter att ha spenderat en hel dag på Tekniska Museet med massa sjuor.

Dagen avsnitt var bra men inte lysande. Jag njöt så klart hela tiden och drabbades av en närmast fysiskt smärta när avsnittet plötsligt tog slut. Men den där riktiga euforin infann sig inte riktigt. Det kan ha berott på att serien nu klampar iväg ganska långt från boken vilket jag i och för sig inte finner något fel i men det blir liksom lite antiklimax när man tror att man vet vad som ska hända och så händer något helt annat. I och för sig är det väldigt gött också, mer spännande så.

Återigen fungerar Boxeen nästan helt smärtfritt vilket gör hela upplevelsen extra härlig. Tyvärr upptäckte jag igår (efter teknisk support från Annie, hon är expert, jag fattar inget) att det inte går att föra över filer till vår nya hårddisk med sladd från min mac. Lite störigt eftersom det går så galet långsamt över nätverket. Men tydligen så ska vi kanske kunna formatera och därefter lyckas, vi får la se. Annie kommer tillbaka till Uppsala i morgon och då löser hon säkert det här. Det var en lite parentes som har föga med Westeros att göra.

Jag har tidigare klagat över det långa introt till serien. Jag har lite ändrat mig faktiskt. Intror ger en bra bild av Westeros (världen där allt utspelar sig, typ). Man får liksom lite uppfriskning kring vad som ligger var och en känsla för hur allt hänger ihop, ganska gött.

Jag tycker för övrigt att fantasygenren gör sig väldigt bra som TV-serie. Sagan om Ringen blev fantastiska filmer men frågan är hur bra det här hade blivit som långfilm. Jag skulle också gärna se att man gjorde ett nytt försök med att filmatisera Guldkompassen av Phillip Pullman. Jag gillade långfilmen men det gjorde tydligen inte övrig publik eftersom den inte har fått någon uppföljare (böckerna är en trilogi). Kanske skulle de böckerna göra sig bättre som TV-serie.

Det var det för idag. Nu får vi bara hoppas att den kommande veckan går snabbt så att vi kan få se nästa avsnitt snart.

1 kommentar:

  1. gött att boxee:n fungerar nästan smärtfritt, det hjälper kanske att den är grymmt snygg! och ja jag älskar verkligen också introt, ingen hade ju fattat annars... en ö där, en ö där, ett hav? en stad i öknen, en mur, en stad nära muren, en huvudstad, länder i öst och väst och åt alla jävla håll!

    SvaraRadera

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...