måndag 28 maj 2012

Episka Game of Thrones-avsnitt

Jag förlängde helgen lite genom att helt enkelt skita i att plugga idag och slog mig ner i seriesoffan för att se de två senaste avsnitten av Game of Thrones istället. Förr veckan var späckad för mig så jag hann aldrig se avsnitt 8 och idag kom ju avsnitt 9 så jag körde ett litet minimaraton. Det var väldigt skönt. Jag sparade en klump i magen eftersom jag efter att ha sett ett avsnitt genast kunde sätta på nästa. Tyvärr tog även det andra slut och möjligen är klumpen nu större än någonsin. Det är bara ett avsnitt kvar på säsongen och jag bävar inför slutet. Det kommer bli så tomt. Men som tur är kommer det åtminstone en säsong till, det blev klart redan några dagar efter att säsong två hade premiär. Den tredje säsongen ska baseras på första halvan av den tredje boken vilket betyder att det vore skandal om det inte blev en fjärde säsong också.  Tyvärr lär vi få vänta på säsong tre till nästa vår. Det kommer bli en lång vinter.

De senaste två avsnitten bjöd på allt man kan begära. Krig, kärlek, drama, politik, spänning och ett filmmakeri som man sällan ser i TV-serier. Det första avsnittet, nummer 8, bjöd som vanligt på inblickar i olika personers öden och det finns väldigt många lösa ändar som behöver knytas ihop. Men varenda scen är skapad med en otrolig precision och det är inga problem att hänga med i handlingen trots allt kringflackande.

Det andra, avsnitt 9, höll fokus vid en plats, Kings Landing, där kung Stannis anfaller kung Joffrey för att försöka överta the Iron Throne. I boken är det här slaget rörigt men episkt. På TV blev det tydligt och episkt. Tyvärr har de skrivit bort en del spektakulära detaljer så som kedjan som dras över floden och bron av skepp. Men det gör egentligen inget, det är hur bra som helst ändå. Det enda jag tyckte kändes lite skumt var att det verkar vara så få soldater på varje sida. Jag hade fått för mig att det var typ hundratusentals men det här såg mer ut som ett par hundra på sin höjd. Men det kvittar, coolt ändå.


Om man surfar in på Game of Thrones facebooksida så finns det massor av kul grejer att se och läsa. Man kan såkart läsa alla intressanta kommentarer från de nästan tre miljoner fans som har tryckt på like, mycket underhållande. Man kan också göra quiz för att se hur mycket man kan och ett test som ser vilken kung du är mest lik (jag var tydligen Stannis, jahaja). Man kan också rösta på vem man tycker ska styra i Westeros.












Jag hittade också en ganska rolig sida där man kan kolla på kartor som beskriver olika platser i varje avsnitt. Du hittar den här. Det finns även kartor över vem som styr var och vart stora slag har stått tidigare i Westeros historia.

Nu ser jag med spänning fram emot nästa veckas säsongsavslutning och nästa års fortsättning. Förhoppningsvis blir det här en serie att följa i många år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...