lördag 19 maj 2012

Big C ger mig Big Crave efter mer!

Under långhelgen har jag bland annat hunnit med att kolla på slutet på Grey's Anatomy, det sista på säsong 2 av Psych och hela säsong 1 av The Big C. Så snart kommer det komma inlägg om alla tre serierna, inte alla ikväll dock. Vi börjar med The Big C.

Hur kan en serie som handlar om något så hemskt vara så fantastisk? Hur kan den bjuda på så mycket skratt samtidig som jag vill trycka på paus och inse att kvinnan som jag just nu skrattar med är döende? Det är fruktansvärt bra gjort av serieskaparna, fruktansvärt.



The Big C handlar om en kvinna, Cathy, som har cancer, vår tids pest skulle man kunna säga. Samtidigt som serien handlar om olika läkarbesök handlar den också om hennes familj, hennes granne, hennes jobb och tillslut även hennes älskare. Familjen är något dysfunktionell men är inte alla familjer det? Brodern vill rädda världen och har valt att sova under stjärnorna och vara en dumpster-diver. Maken har Cathy kickat ut och han gör allt för att få komma hem igen. Sonen går igenom puberteten, och kom igen, det är en crazy tid.

Och serien har ju något fantastisk, annars hade inte 6 och en halv timme som jag sträckkollade på serien bara försvunnit. Som i ett ögonblick hade 13 avsnitt försvunnit och jag satt utan fler avsnitt att se. Men jag vill se mer, jag vill sträckkolla hela natten! Jag tror dock inte att det är så hälsosamt så jag sätter stopp här, en liten cleans behövs nog...

Det som fångade mig mest var faktiskt slutscenen på säsongen. Det som jag kände då har jag nog aldrig upplevt innan, det var då det verkligen slog mig. Hon har cancer, hon ska verkligen dö. Ni som har sett avsnittet tror jag håller med mig. En starkare scen får man leta efter. Inte ett enda Grey's Anatomy avsnitt kan slå det hjärtkärande som for genom min kropp. När sonen hittar ett paket för varje jul, födelsedag och högtidsdag i hans liv. Ett paket för varje högtid som Cathy inte kommer kunna vara med. Herregud, när jag sitter här och skriver detta känns det fortfarande. Det är så bra serien är. Så om ni missat den måste ni ta er i kragen och kolla, det är ett mästerverk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...