måndag 9 april 2012

The Twilight Zone

Jag kände för att kultivera mig lite så jag skaffade en gammal klassiskt TV-serie. The Twilight Zone. Den första säsongen spelades in och sändes 1959. Jag och Annie såg det första avsnittet en kväll under vår skidresa i Dolomiterna. Fantastiskt. Det är något speciellt med lite äldre grejer. De svartvita bilderna och skådelspelarnas speciella röstläge andas en konstnärlighet som jag ibland upplever har gått förlorad.

Första avsnittet handlade om en man som vaknar upp i en tom värld utan att minnas vem han är eller vart han befinner sig. Annie satt på helspänn hela tiden och förväntade sig något jättehemskt. Jag var skälv lite nervös, man satt liksom och väntade på att det skulle skvatta till. Men det kom aldrig, istället kom ett mycket oväntat slut. Något som, enligt wikipedia, är typiskt för The Twilligt Zone.

Min förste, och nästan tills nu enda, kontakt med The Twillight Zone kom när jag åkte den helt otroliga The Twillight Zone Tower of Terror på Walt Disney Studios Park i Paris. Det åket var ungefär lika oväntat som slutet på avsnittet och kanske en av de bästa åkattraktioner jag någonsin upplevt.

Nu ska vi strax sätta oss på tåget mellan Göteborg och Uppsala och då får det nog bli ett avsnitt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...