onsdag 25 april 2012

Säsongsavslutning på Rizzoli & Isles

Spoiler-alert!

Det här med polisserier och skjutningar verkar vara på tapeten i mitt liv just nu. Först var det Castle som skrämde slag på mig när Beckett blev skjuten i tredje säsongens avslutning. Det var en himla tur att jag inte var i fas med serien utan kunde 18 minuter senare kolla på första avsnittet på säsong 4. Om jag inte kunnat det vet jag faktiskt inte vad jag gjort. Igår skrev jag lite om Castle och skjutningen här.

Men åter till Rizzoli & Isles. Serien handlar om en polis och en rättsläkare i New York som löser brott tillsammans, you know the drill! Det som särskiljer Rizzoli & Isles från andra poliserier är dels att båda är kvinnor men serien är inte kvinnlig. Det är inte Sex & the City i polisuniform. Dessa brudar är hard-core. Därför förstår jag inte hur serieskaparna kan promota serien med denna reklam:

Hur reklamen än ser ut så blev det ändå säsongsavslutning på säsong 1. Rizzoli blir skjuten efter gisslandrama, en annan poliskjutning och infiltration. Över lag ett mycket bra avsnitt. Det finns nog nget jobbigare än när allt blir i slow motion, musik spelas så att man nästan inte hör den och huvudpersonen sluter ögonen precis när säsongen tar slut. Så oväntat, jag trodde det skulle vara Rizzolis ärkerival som gjorde något sånt här, inte en random dude man lärt känna i ett halvavsnitt.
Som tur är så har jag nästa säsong även av Rizzoli men denna gången vill jag nog hålla lite på det, dra ut smärtan som byggs upp inom mig. Detta kan jag göra eftersom jag också vet att hon lever, det kommer ju fler säsonger (säsong 3 kommer den 5e juni)! Men frågan är ju hur dem löser det, inte många överlever en skjutning även om serier och film ibland vill få det att verka så. Mycket spännande ska det bra! Jag kan nog hålla mig tills imorgon, kanske...

Här http://youtu.be/rECO_kJ6yso kan ni se klippet från sista scenen i säsongsavslutningen. Även om man inte kollar på en serie är sådana här fragment av fina scener trevliga att kolla på. (inbäddning fick man inte göra på det klippet)

Här är skjutningen i Castle, det är lite intro först för att komma i stämmning:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...