fredag 6 april 2012

Påskhelgen

Påskledigheten kan vara lömskt. Antingen så är det strålande vårväder och då vill vi nog trots allt rekommendera att gå ut. Men har man tur så är kommer årets sista blötsnö och det är pissväder, då kan man nämligen sitta inne med gott samvete och kolla på serier. Här följer våra tips på bunkserier att götta ner sig i under helgen.

Johans tips:
How the west was won.
Min barndoms sommarkvällar. En underbar serie som skildrar vilda västern på ett fantastiskt och fullständigt verklighetsfrånvänt sätt. Romantisering är ledordet, och det är gött. För vem pallar se hur det egentligen var.
Om man ändå är sugen på att se en lite mer verklighetstrogen skildring av USA:s västra gränstrakter under 1800-talet kan sätta sig och spana in Deadwood. Jag var ju i och för sig inte med på den tiden men jag kan tänka mig att det var lite såhär det var. Alltså sjukt deppigt.
Känner man att påskgodiset satt sig lite på magen och den behöver tränas lite så är Friday Night Dinner kanon. Skratt tränar magmusklerna och skratta gör man är den här underbart skruvade brittiska komedin. Varje fredag kommer de två sönerna hem till sitt barndomshem för att äta middag. Och allt går hela tiden åt skogen, underbart.
Vill man ha mer brittisk komedi när den är som bäst så ska man kolla in Twenty Twelve, eller Uppdrag OS som den heter på svenska. En härlig mockumentery om planeringen inför sommarens olympiska spel.
Tills sist vill jag ändå lyfta fram en klassiker. Det här förslaget är varken revolutionerande eller särskilt spännande men man ska inte underskatta värdet av en gammal trotjänare. Vänner. När jag var i Kina 2005 köpte jag en jättebox med alla tio säsongerna och satt sen många sena nätter under min gymnasietid och kollade vänner och åt Almondytårta. Underbara minnen. Jag kan nästan alla repliker i alla avsnitt men njuter ändå lika mycket fortfarande.

Annies tips:
Once Upon a Time
- 17 avsnitt har kommit ut och det är perfekt att drömma sig bort till sagolandet några timmar.
Arrested Development
- 2 säsonger tar ju lite tid men åh vad det är värt det! Med lysande skådespelare såsom Michael Cera
En Ängels Tålamod
- Klassiker ju! Och roligt såhär på andra sidan 2010-talet.
Episodes
- 16 avsnitt härlig kulturkrock mellan England och LA.
Full House
- Också en klassiker och ett måste, men skippa sista avsnittet, det är för krystat.

Glad Påsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...