måndag 23 april 2012

Min sida av myntet

Jag har nog nästan aldrig känt sån lycka över att hålla i en teknisk pryl, kanske med min första smartphone och med min första egenköpta bärbara dator. Men det här var något speciellt. Vi skulle göra det som jag nog alltid drömt om, göra vårt hem till ett mediahem. Inga mer sladdar eller krångel. Allt skulle finnas överallt, både hemma och borta. Vi ställde alla kluriga frågor innan köpet. Funkar det både med mac och pc? Vilka delar är trådlösa? Finns det web access? Funkar det med den tv:n vi har nu?

Men det tog sin lilla tid att få till denna mediahimmel. Tio minuter stod det på förpackningen och det tog så lång tid när man väl fixat nätverket. Det som hände var att vår router kraschade mitt i allt och mitt nätverkskort hänge på sin sista livlina. Inte fick vi igång routern och inte lyckades vi koppla Boxee boxen förbi routern eftersom vi har internet från universitetet med inloggning. Min andra tv från vinden fick hämtas och riggas upp i sovrummet för att lättare kunna mixtra med router, boxee, dator och tv. Kaos var det...

Så när klockan började närma sig nio på kvällen och vi hade hållit på sen halv fem. Då gav jag upp, det finns ingeting som gör mig så arg och frustrerad som att inte förstå teknik. Jag är ju för fasiken bra på teknik! Känslan svängde och jag visste ärligt talat inte hur vi skulle lösa det, många tusen rakt ner i sjön var det ända jag kunde tänka på...

Men vi, läs Johan, fann nåd och vi smsade våra räddande änglar Emelie och Oscar för att fråga om de hade en router att låna ut. Jojomen, Johan cyklade för att hämta den och när han kom tillbaka en timme senare hade jag hunnit zappa genom tv en 40 gånger och både kollat på film, Titanicserien och Discovery. Kanske var jag även lite lugnare men det var nog marginellt.

Efter lite strul med routerns ip-adress var allt ready to launch. Routern hade lösenord, mitt nätverkskort hade, som det så ofta förr, ordnat till sig och både pc och mac var ute på internet. Och sen tio minuter senare tittade vi på Fåret Shaun.

Så det tog tio minuter för att få upp Boxee boxen när nätverket väl fungerade.

Servern, en Seagate BlackArmor, tog kanske en kvart att sätta upp men sen blev klockan över tolvslaget så överförandet till servern ska bli kvällens bestyr. Håll tummarna på att vi får en tidig läggtid idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...