lördag 14 april 2012

Lördag eftermiddag

Ett inlägg med en titel som denna hoppas jag att den vane bloggläsaren inser inte kommer ha något direkt innehåll, det kommer heller inte vara särskilt sammanhängande, relevant eller ens underhållande. Så varför då skriva ett sådant inlägg? Jo för att det är just lördag eftermiddag och jag har inget bättre för mig än att på ett något förvirrat sätt dela med mig av mina tankar till världen.

Jag såg de nya avsnitten av Game of Thrones häromdagen. Jag tror att jag njöt varje sekund. HBO har ju den tendensen att de skapar fantastiska och dramatiska serier som samtidigt är lite sega. När jag såg de första avsnitten av den förra säsongen så tyckte jag det mest var konstigt, men så tittade jag vidare, pliktskyldig som jag är, och det visade sig bli helt fantastiskt. Så den här säsongen blir med alla säkerhet kanon. Mitt enda problem är att jag håller på och lyssnar på den andra boken i bokserien på vilken TV-serien är baserad och det gäller nu att lyssna snabbt så att skärmversionen inte hinner ikapp pappersversionen (eller mp3-versionen om du vill).

Och vad är grejen med att skapa fyra minuter långa intron? Det är samma sak med Pacific, Band of Brothers och Deadwood. HBO verkar vilja bjuda sina tittare på en pissepaus i början av varje avsnitt. Nog för att introt till GoT är det snyggaste som någonsin skapats men 30 sekunder hade räckt.

För att återgå till mitt lyssnande på hörbok så måste jag säga att det är fascinerande att ha hört eller läst en bok innan man ser filmatiseringen av den. Detta är inga konstigheter men jag tillåter mig ändå en liten spaning kring hur intressant det är att studera valet av händelser ur boken som får vara med i filmen eller TV-serien. Jag njuter av replikskiften som är direkt hämtade ur den pappersbundna förlagan lika mycket som jag tycker om när regissörer väljer att ta bort tråkiga och onödiga delar. Sagan om Ringen-trilogin är ett mästerverk men hade antagligen varit precis lika genomtråkig som böckerna om inte Jackson tagit sig friheter och bara tagit med det göttaste.

På tal om Sagan om ringen och Game of Thrones. Tycker ni inte att likheten i användandet av initialer mellan dessa två författare är anmärkningsvärt. J. R. R. Tolkien och Georg R. R. Martin.

Som ingen som har facebook-vänner från Mälardalen (eller bor där själva såklart) kan ha missat så hade vi snö här imorse. Den har så smått börjat smälta men det var nog för att tillåta mig att citera huset Stark "winter is coming."

En annan helt, i sammanhanget, obefogad liten tanke riktar jag till Svenska Dialektmysterier med Fredrik Lindström som går på SVT på onsdagar. Jag satte mig med SVTPlay imorse och kollade på två avsnitt. Ganska underhållande men samtidigt ganska intetsägande. Att lindingöbornas I-ljud kommer från att de semestrade i Bohuslän var la ingen nyhet. Mer intressant var i såfall att folk på Sweden Rock inte visste att de befann sig i Blekinge. Jag hoppas det kommer ett avsnitt om Götborgskan, för man står ju sig själv närmast.

Jahajaja, det var änna mina tankar för idag. Att jag inte har något bättre för mig var lite av en lögn. Jag har asmycket att pilla med. Vi hörs la?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...